Pages

Monday, November 22, 2010

Sudah-sudahlah




Amaran!
Entri kali ini mengandungi bahasa dan ayat-ayat sinis yang mampu menyakitkan hati kalian
lama sangat aku pendam
simpan dengan cermat
finally, it burst out from my chest
angry?disappointed?
no, all i can say is they are super-duper pathetic people!


Perkara I

Kehidupan pada zaman menjadi pelajar sentiasa merupakan perkara terbaik pernah aku lalui sekitar umur 20-an
tak pernah gagal untuk buat aku tersenyum dan ketawa seorang diri
tapi, perkara yang satu ini, betul-betul mengganggu bagai sialan
apatah lagi apabila salah seorang teman rapat aku mengatakan bahawa dia sebenarnya benci aku pada tahun-tahun awal di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia gara-gara gosip liar dan panas mengenai aku
What the Fish kalian mengumpat sakan pasal aku????
well memang past is past-lah kan
aku rasa this is my first and last warning about all the shitty thing about me!
aku rasa kasihan, really, kasihan sangat dengan Kemelayuan Tipikal kalian semua ni
kelakar sebab baju, seluar, rambut, kasut yang aku pakai semasa aku keluar deting dengan ex-boyfriend, semua kalian perkatakan?
tahi telinga, tahi mata ada ke tiada, kalian tak bercakap pula?
kasihan gila budak universiti ni, bosan sangat sampai buat aku rasa macam artis uolsss
femes sangat ni uolsssss
meh sini bagi clear sikit kepala otak Melayu Tipikal macam kalian ni
sampai sekarang walaupon aku sudah memakai tudung, aku masih lagi berkawan rapat dengan mereka yang tidak memakai tudung
sepanjang aku duduk minum, keluar bersama merek
a, tiada satu perkataan yang keluar yang ada tujuan mengumpat / mengeji / mengutuk kenalan lain
cuma perihal diri sendiri / masa depan / masalah sesama sendiri yang dibincangkan
sikit pon tak terkeluar pasal keburukan orang
jangan nak ingat perempuan tidak bertudung semua jahat, semua minum arak, hisap rokok, tidur dengan lelaki
aku tahu dahulu aku jahil tentang agama, tapi aku belajar, belajar untuk menjadi hamba Allah yang taat pada perintahnya
menutup aurat bukan sahaja dari konteks pakai tudung
menjaga percakapan / peradaban juga merupakan suat
u ibadah menutup aurat
jadi, apa point kalian pakai tudung, tapi mengutuk / mengeji / menyebarkan fitnah / mengumpat merupakan makanan ruji kalian?
tolong-lah eh, makanan ruji kita nasi ye kawan-kawan
kalau benci / tak suka sekali pun, terlalu seksi sampai kalian sakit mata, aku rasa tak salah kalau tegur dengan cara baik
bukan-kah sebagai sesama Islam kita diwajibkan untuk menegur sesama lain terutama yang berpakaian terlalu mendedahkan?
jadi, kenapa perlu mengumpat teruk sangat sampai m
engaibkan maruah orang lain sehingga menimbulkan perasaan benci terhadap aku berdasarkan mulut bangkai kalian?
sedar-sedarlah hidup ini penuh dengan keindahan, lebih banyak lagi perkara indah yang boleh kalian bualkan
tengok, tak pasal-pasal dapat dosa percuma, rugi uolls
s, kalau uolss nasihatkan i dahulu, tak ke dapat pahala?ini tidak, mengumpat sahaja kroje-nya
terima kasih uolss bagi i pahala percuma macam tu sahaja
Alhamdulillah
paling-lah fitnah dan meloyakan / memualkan aku dengan mulut bangkai kalian apabila aku terdengar ada yang mengatakan aku mengajar ex-roomate semasa Tahun 1 supaya memakai seksi-seksa?
Oh My Gucci! apa ni? seingat aku ye, aku yang paling
rajin membebel kalau-kalau ex-roomate Tahun 1 berubah penampilan diri
ingat aku ni teruk, aku nak mengajak orang jadi teruk macam aku sekali ke?
pathetic fool eh u bastard!
serius aku marah sebab aku terlalu lama pendam
aku marah kenapa orang Melayu ni busuk sangat hati
wei, baik ko lucut sekarang tudung dari kepala kau kalau kerja kau apabila pandang orang, asyik mengumpat / mengutuk
shame on you-lah sis!
disebabkan apa yang aku pelajar dari kalian semua ni, kadang-kadang aku lebih suka berjalan seorang diri dan menghabiskan masa seorang diri
i don't mind to watch Harry Potter at cinema by myself...alone
it wont bothering me at all
like seriously, i dont give a damn to those people yang keep staring at me bila i masuk dalam cinema seorang diri
tahu tak?sometimes apabila keseorangan, peluang untuk mengata / mengumpat orang memang takde-lah
sebab seorang sahaja-kan
sudah-sudahlah ye mengumpat aku
dapat duit ke?
dapat baucer shopping free ke?
tak dapat faedah pon, cuma kalian dapat dosa, aku dapat pahala..Amin
umur pon hampir mencecah 25 tahun
terlalu banyak perkara penting yang patut difikirkan sekarang berbanding hal remeh-temeh
macam mana kalau aku kata yang aku tidak akan sesekali memaafkan segala fitnah dan umpatan kalian sampai mati?
takut tak?
nasib baik hidup aku bukan jenis berdendam, so let it be
aku maafkan kalian
dan aku menyusun 10 jari kemaafan andai ada yang pernah terasa hati dengan aku selama ini
aku cuma manusia biasa yang cuma inginkan persahabatan yang ikhlas tanpa sebarang kepentingan
apabila umur menginjak dewasa, aku cuma mahuk
an ketenangan dan keberkatan di dalam hidup
satu lagi aku minta, andai kata ada terdengar aku mengata / mengumpat tentang sesiapa (maksudnya diri kalian), tolong berjumpa sendiri dan bertanya samada betul atau tidak gosip yang disampaikan sebab kadangkala mulut yang menyampaikan lebih berbisa dari ular tedung (ni pepatah aku sendiri)
tutup buku lama, aku mulakan dengan Bismillah bagi kehadiran buku baru dalam hidup aku


maaf andai kata terkasar bahasa
luahan maki-makian terakhir

Tammat



.........................................................................................................

Perkara II


Alhamdulillah, genap setahun aku memakai hijab menutup aurat
yang konon-konon ingat aku pakai hijab semata-mata trend
ikutlah nak cakap apa
jenis manusia hasad dengki busuk hati ni, seribu kali penjelasan pon tiada guna
aku pelik kenapa kalau tudung / selendang fesyen baru keluar, semua bising-bising hingar bingar sangat cakap 'eleh, tiru si polan bin polan-lah tu'
hekeleh wei, kalau free-hair pon, banyak kali kot tukar style rambut ikut latest trend kot
kelakar apabila benda remeh menjadi terlalu besar
adik-adik / kakak-kakak, kalau takot untuk berfesyen, jangan kelambu dibakar kak oi
cemburu tak membawa seseorang untuk ke peringkat lebih tinggi kalau tidak mencabar diri sendiri untuk menjadi lebih bagus dari orang lain
tapi sebaik-baiknya, berpakaian cantik semasa ingin menghadap Allah Taala :)
itu yang paling penting





haihhhhh, suka betullah aku dengan hair band ni



2 orang pengkritik:

Afraliza Yusof said...

peduli la ape org nak ckp...manusia dinilai bukan dr bagaimana dia bermula tapi bagaimana dia berakhir..wallahualam...

Nur Suhaila said...

emmm..kita tak layak sebenarnya untuk menilai orang kan..setuju sangat berkenaan 'bagaimana dia berakhir'..sebab yang tu penting untuk Allah nilai siapa kita disisi-Nya :)

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com