Pages

Tuesday, March 24, 2015

Pengalaman mengandung kali pertama


Assalamualaikum semua :)
Nampak tak bersungguh-sungguh nak menulis sampai 2 entri sehari?
Kalau baca previous entri ada sebut pasal Suhaila Junior kan?
Ni kita excited nak bercerita pengalaman pertama kali mengandung dan beli barang-barang keperluan untuk babyM

Sebenarnya untuk tahu berkenaan berita gembira ni, aku melalui beberapa detik yang sedih
Selepas nikah, memang tak period terus
Tapi masa tu masih lagi fikir mungkin sebab hormon berubah kan lepas bersama suami, mungkin sebab tu aku belum datang bulan lagi
Lepas sebulan tu, ada buat pregnancy test sekali sebab masa tu nak pergi honeymoon ke pulau, jadi Izzuan takut kalau masa tu aku duk naik turun gelongsor menjunam ke dalam laut, buat-buat ada isi ke kan, kan dah naya tu
Lepas buat tu, memang bacaan dia negatif la, jadinya terus pergi honeymoon siap snorkeling bagai
Lepas balik honeymoon, tak datang-datang bulan sampailah tiba-tiba ada keluar macam spot cokelat dalam 6-7 hari macam tu
Masa tu risau la juga sebab eh kenapa macam spotting lama sangat, yela kita kan kenal dengan keadaan tubuh badan kita kan
Lepas balik kerja tu, terus pergi klinik dekat seksyen 13
Doktor suruh aku buat urine test dan soal siasat bila aku nikah, bila aku last period semua, lepas tu doktor scan pulak perut aku ni
Result dia tetap negatif
Masa masuk dalam kereta, terus call Izzuan, masa tu rasa sebak sangat sebab 2 kali aku buat test, 2 kali negatif, lepas tu aku risau kot-kot ada penyakit lain ke apa
Doktor suruh aku datang lagi selepas 7 hari untuk refer dekat pakar sakit puan kalau still spotting macam tu sebab takut kalau ada masalah lain
Hari tu memang rasa macam drama sebab masuk kereta dengan hujan selebat-lebatnya, jalan gelap, pergi seorang diri sebab kami duduk jauh, Izzuan di Kemaman, aku pula di Shah Alam, bertambah sedihlah aku
Nasib baik Izzuan berjaya tenangkan aku cakap semuanya okay, takde apa-apa

2-3 hari kemudian, Izzuan datang Shah Alam untuk spend time dengan isteri dia la kan
Aku pulak dekat ofis rasa perut tak sedap sangat, sampai nak jalan pun susah
Terus aku pergi klinik panel sebelah ofis ni
Doktor tanya lagi soalan bila aku last period semua, lepas tu doktor mintak aku buat urine test sebab nak check kencing kotor dan mintak kebenaran untuk buat UPT test
Aku dengan pasrah cakap okay buatlah
Lepas tu nak membuang air kecil tak payah cakaplah, siap mintak 3-4 gelas air masak dekat kaunter depan sebab sebelum pergi klinik, aku dah buang air kecil
Lama betul nak tunggu mood tu sampai
5 minit kemudian, doktor panggil aku, doktor tunjuk air kencing kotor sikit, doktor suruh minum air masak, aku pun fikir sebab tu kot aku period keluar cokelat gitu
Tiba-tiba doktor tunjuk UPT test tu, doktor tanya apa maksud ni?


Doktor tunjuk 2 line tu la, tapi yang UPT test klinik tu takde tulis pregnant/not pregnant, ni gambar ihsan dari google, heee


Masa tu aku cakap la ada 2 line, sebab aku lupa kalau mengandung 2 line atau 1 line, hahaha
Doktor kata maksudnya apa? Aku macam tenung lama muka doktor tu, lepas tu aku senyum cakap 'I'm pregnant?'
Doktor kata 'Yes, you are'
Dalam hati ni rasa sebak sangat, rasa gembira dan bersyukur sangat
Lepas tu tanya Izzuan, balik kerja nak ambil naik kereta apa?Dia kata kereta lumba dia la
Terus aku bagi alasan, naik kereta Viva aku jela sebab yela dah kahwin ni tak boleh la naik kereta gitu, kena jaga (padahal tak sabar sangat ni nak tunggu Izzuan ambil, nak surprise dia tunjuk UPT test tu)
Lepas habis waktu kerja, dengan dedebar tunggu Izzuan ni, asyik la tengok UPT test tu, rasa macam tak percaya je
Masuk je kereta, masa tu Izzuan baru nak drive, terus tunjuk UPT test tu, Izzuan toleh tanya 'ni dah pakai kan?ni ada 2 line?'
Lama dia pegang benda tu, lepas tu dia senyum sambil cium tangan isteri dia ni
Sampai je rumah, dia mintak pulak cerita A sampai Z pasal macam mana boleh tahu pregnant semua
Tengok muka suami tersenyum je, rasa bahagia sangat

Sekarang kandungan dah masuk 26 minggu iaitu 6 bulan lebih
Alhamdulillah, babyM makin aktif, bila malam je main ragbi dalam perut, tak pun pergi kelas karate
Untuk nikmat yang 1 ni, aku bersyukur sangat-sangat
Setiap malam aku berdoa supaya dipermudahkan semuanya, inshaAllah babyM akan keluar pada 4 Ramadhan ni
Doa kan semuanya berjalan lancar ye




p/s ; next entri aku cerita pasal pengalaman beli barang keperluan baby ye, do and dont's katanya


0 orang pengkritik:

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com