Pages

Wednesday, April 29, 2015

Checklist barang keperluan bayi

Assalamualaikum semua
Lama betul nak update blog ni kan, perasaan malas tu memang menjadi-jadi
Memandangkan usia kandungan dah 32 minggu (alhamdulillah), jadinya barang-barang keperluan baby pun dah lengkap kecuali carseat sebab bab-bab teknikal macam ni, aku serahkan kepada suami

Memandangkan ini adalah pengalaman pertama kami untuk bergelar parents, jadinya benda pertama yang wajib adalah checklist untuk beli barang keperluan, aku rasa kalau tak buat checklist ni, memang lagha jadinya. Aku bahagikan barang keperluan baby kepada 8 item iaitu :

1. Clothing
2. Changing & Diaper
3. Baby care & Grooming
4. Nursering & Bedding 
5. Feeding & Breastfeeding
6. Travelling
7. Keperluan berpantang
8. Barang-barang lain

Bila kandungan dah masuk 5 bulan lebih, aku dah start beli barang-barang keperluan dah sebab kami plan bila dah masuk 7 bulan, semua barang-barang nak hantar ke Muar memandangkan aku akan bersalin dan berpantang di Muar. Untuk baju ni memang geram je memacam la kan kalau nak beli tu, rompers/carters/jumpsuits, eh memang rambang mata sampai kena marah dengan suami sebab beli macam banyak sangat ;p

Tapi tips dia sebenarnya, kalau baju untuk newboen, beli 3-4 helai sahaja dah cukup sebab baby cepat membesar, lepas tu belilah 6 helai 3-6 bulan ke, lepas tu pastikan beli yang berbutang ye, maksudnya butang yang normal tu, bukan jenis yang butang kena ketap tu


 Yang ini memang cantik, aku dah beli ni juga, sampailah suami cakap kan susah nak pakaikan dekat baby kena ketap-ketap, kurang sesuai untuk newborn, jadinya nasib baik aku beli yang umur 3-6 bulan, boleh la pakai nanti masa tu, untuk newborn, aku tak galakkan la




Yang ini aku rasa paling senang nak pakaikan dekat newborn baby, ikat je kan, jadinya takde la nak kena ketap-ketap lama sangat proses pakaikan baju tu


Lepas tu aku beli lampin kain okay sebab emak aku nak juga cucu dia pakai lampin kain, tak nak cucu jalan kengkang katanya, aku pun ikutkan je, takpe nanti pakaikan pampers bila dah habis pantang. Pampers tak payah beli banyak dulu, sebab takut nanti baby tak sesuai dengan pampers tu, takut ruam kan. 

Untuk barang mandian, aku beli jenama Buds sebab aku suka barang-barang natural base, mudah-mudahan baby sesuai dengan jenama ni




Antara minyak yu yee dan minyak telon, ikutkan orang-orang tua, minyak telon lebih elok, tu yang aku pulun beli minyak telon 6 kotak sebab rata-rata kedai aku pergi semua jual minyak yu yee, minyak telon ni aku beli dekat Marissa Shoppe dekat Seksyen 19, Shah Alam sebab dekat dengan rumah

Dalam checklist ada la aku letak nak beli bouncer / rocker, tapi fikir punya fikir, tak nak ikut perasaan sebab bukan pelaburan yang baik, lagi pun kalau boleh nak anak tidur tanpa perlu buaian, balik kampung nanti takde la susah nak tidur. Antara stroller dan carseat, aku dan suami lebih utamakan carseat sebab lebih berbaloi boleh pakai sampai umur 3 tahun, sebab tu kuasa membeli carseat di tangan suami, sebab dia lebih bijak dalam hal ni.

Lepas dah beli semua barang dan baju, masa untuk membasuh, nak sangat basuh pakai tangan, terduduk aku dalam bilik air tu, 4-5 kali trip jugak la nak membasuh tu, aku basuh pakai baby pureen wash, wangi pun wangi 




Haa, untuk tuala, kalau boleh kite ni kan emak-emak nak beli tuala yang kepala tuala tu macam comel gambar binatang la apa kan, tapi sayangnya tuala jenis tu kecil, aku beli tuala besar jadi senang untuk balut baby dan pakai untuk jangka masa yang lama, semua barang adalah 100% kapas jadinya baby rasa selesa

Okay buat masa sekarang ni, itu jela aku update, nanti aku update kena minum air gula (MGTT) dan kena buat BSP (blood sugar profile) setiap 2 minggu sekali



0 orang pengkritik:

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com