Pages

Tuesday, May 26, 2015

Mengandung 36 minggu

Assalamualaikum semua :)
Diam tak diam, dah 36 minggu atau 9 bulan sudah kandungan aku ni
Debaran menanti kelahiran si kecil ni semakin terasa
Tapi aku cuba untuk kekal tenang dan positif
Sekarang ni aku cuba teknik bernafas mengikut hypnobirthing
Sebab utama adalah aku tak nak nanti masa bersalin, aku terlalu nervous dan bagi tekanan dekat badan dan si kecil ni untuk keluar melihat dunia
Aku baca kalau kita rasa takut, stress dan muka kerut, badan kita tak nak bekerjasama dengan kita
Bukaan pun tak nak kerjasama dengan kita
Tapi kalau kita kekalkan ketenangan dan positif, senyum walaupun tengah sakit yang amat, inshaAllah badan kita akan bagi kerjasama dekat kita, kurang sikit rasa sakit tu
Yang ini adalah pengalaman aku sendiri masa kena tahan dekat wad masa 28 minggu (7 bulan hari tu)
Sebelah aku ni seorang wanita orang asli, dia masuk sekali dengan aku iaitu pada pukul 6 petang, masa masuk tu bukaan dia baru 1 cm
Aku tengok sepanjang dekat situ, dia senyum je, usap-usap perut dia, berbual dengan baby dia, sikit pun aku tak nampak dia kerut muka atau marah-marah nurse ke apa
Selepas 6-7 jam, aku tengok muka dia berpeluh-peluh, tapi dia tengok aku sambil senyum, aku tanya dah mula rasa sakit ke, dia senyum dan angguk
Aku ni kan terlebih concern, aku panggilkan nurse tengok-tengokkan dia, nurse check bukaan, sekali dah 7cm
Apa lagi, terus la tolak masuk ke labour room, tapi dia sikit tak jerit-jerit macam seorang kakak sebelah aku sampaikan aku rasa nak terberanak juga
Jadi aku rasa, memang betul la kalau kita sakit macam mana pun, kita cuba kawal diri kita, lepas dia bersalin, aku tanya tak sakit ke, dia jawab, mestilah sakit, tapi lagi sakit kalau kita jerit-jerit menangis
Aku memang rasa kagum sangat

Perkembangan si kecil ni pula, memang kuat main bola sepak dan karate la kiranya dia ni
Tapi aku gembira mengikuti setiap perkembangan si kecil ni
Kalau dia diam je, susah hati pula aku nanti
Tapi yang aku perasan la kan, setiap kali aku pasang surah untuk ibu mengandung, dia memang akan bagi feedback, aku rasa suka sangat, setiap hari aku doa supaya dia menjadi anak yang soleh/solehah untuk kami
Ikutkan perkiraan, aku dijangkakan bersalin pada 21 Jun 2015 iaitu bersamaan dengan 4 Ramadhan
Memandangkan aku duduk berjauhan dengan suami dan keluarga, setiap hari aku akan bercakap supaya dia keluar bila kami semua dah balik ke Muor
Aku akan cakap sekarang ni aku duduk seorang je, abah dia jauh, nenek dia pun jauh, dia macam faham je, kadang tu kalau aku menangis sebab sakit apa-apa ke, dia tendang perut aku, gerak-gerak ikut pergerakan jari aku, macam nak pujuk aku
Aku tak sabar nak tunggu si kecil ni keluar
Semoga dipermudahkan segala urusanku, amin


0 orang pengkritik:

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com