Pages

Wednesday, September 22, 2010

Saya suka yang besar-besar


Kesinambungan dari entri di bawah yang mengatakan aku menghabiskan masa di rumah sahaja tanpa internet
sebenarnya aku banyak menonton National Geographic Channel (Nat-Geo Wild)
semua berkenaan ikan-ikan besar
Hooked, Monster Fish, River Monster, Megafish, Shark Island, Shark Men
semua cerita-cerita ni buat aku naik gila
sepanjang masa tengok, bukan aku sahaja bahkan 1 keluarga gasak menonton cerita ni
now i can see clearly, mana aku dapat semangat dan perasaan cinta terhadap binatang dan alam sekitar
both my mom and dad, an animal lovers would do anything to save animals especially cats and birds
jadi memang dari kecil kami bela kucing, arnab, burung nuri, rama-rama gergasi, kucing hutan, kancil, ular
macam zoo kan rumah kami?
arwah atok pun ada buat rumah untuk burung merpati
jadi memang banyak burung merpati yang datang
tapi yang peliknya, selepas atok meninggal, burung-burung tu dah tak datang lagi
ok, kembali ke cerita asal
ikan-ikan dalam cerita ni, memang saiz gergasi semua sampai naik bulu roma tengok ikan-ikan ni
giant stingray, giant cat fish (salah satu spesis yang dikatakan makan manusia berada di sungai ganga), elephant fish (yang ni memang pelik), aligator gar, dan macam-macam
jadi kawan-kawan, kalau rajin, tontonlah cerita-cerita ni di Channel 550 ok?
(aku dah rasa macam duta televsiyen dah ;p)


pacu fish
cer zoom gigi ikan tu, sama kan dengan gigi kita?
rasa nak gosok je gigi ikan ni

ini giant cat fish
tapi yang ni kecil lagi ni
ada yang lebih besar ni

sama gak cat fish, cuma spesis lain je

ikan ni macam maharaja cina kan?
nama bagarius-yarrelli (nak sebut pon susah)
gigi dia macam ikan jerung kan?

jeng jeng jeng
yang ni alligator fish
gigi dia pon tajam ni

giant stingray
ikan ni banyak dekat Mekong River
aku rasa dekat sungai mekong ni, macam-macam gergasi dalam laut sebenarnya ada
cuma saintis belum lagi cukup explore

giant barb
muka dia lebih besar dari abang ni tau

ikan ni paling seriau aku tengok
elephant fish, ni baru yang kecil, belum tengok yang besar
lagilah meremang bulu roma

2 orang pengkritik:

Tie HT said...

akk pun suka tgk fish river monster..ada sekali tu akk tgk diorg tgkap haruan..diorang panggil blue eyes

Nur Suhaila said...

eh..ade geng la saya :)
yang haruan tu,tak sempat nak tengok
tapi besar-besar betul ikan dia

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com