Pages

Tuesday, August 17, 2010

Ramadhan dahulu dan sekarang


Semakin tua bumi ini, semakin hilang sifat malu dalam diri seseorang individu
ok, tak semua individu, cuma perlu tepuk dada tanya selera masing-masing
contoh paling ketara kalau disebut malu :

Situasi 1 (bulan Ramadhan 2010) : Sekumpulan perempuan yang tidak berpuasa (datang haid atau ada sebab tersendiri) dengan tanpa rasa segan silu, makan di MCD dan KFC pada waktu makan tengahari (!?), agak-agaklah kan kalau tak boleh berpuasa sekalipun, hormatlah bulan Ramadhan dan muslimin serta muslimah yang lain..ini tidak, muka bangga pula tu kalau kita pandang-pandang..

Situasi 2 (bulan Ramadhan 1999) : teringat mama kalau tak puasa, tetap cakap puasa depan kami, tapi makan senyap-senyap je, itu pon aku rasa minum air sahaja..kalau pergi KFC dan MCD, yang bukan Islam sahaja makan dekat sana


Sebagai seorang muslimah walaupun terlalu banyak kelemahan, aku rasa malu untuk melihat kaum hawa sendiri menconteng arang ke muka muslimah lain yang berpuasa.
Tak terfikir ke apa pandangan penganut agama lain terhadap kita?
Kalau yang beragama Islam pon tidak menghormati bulan Ramadhan, bagaimana penganut agama lain?
Alhamdulillah, mereka masih ada lagi rasa hormat terhadap penganut Islam yang berpuasa
Aku tak faham apa yang difikirkan perempuan-perempuan tak tahu malu tu
Kalau betul sudah kebulur sangat, bungkus sajalah
Makan senyap-senyap
Tak pernah lagi aku tengok perempuan berperangai teruk macam tu
Bukankah kita, masyarakat Timur diserapkan dengan nilai murni dan budi bahasa
tapi kalau sudah berperangai macam tu, tak menghormati bulan Ramadhan, aku rasa hukum sebat je..grrrr (ok, mungkin hukuman lain)
Aku harap kawan-kawan aku, tiada yang berperangai buruk macam ni
Kalau jumpa, aku langgar je

4 orang pengkritik:

Anonymous said...

xpenah lg aku tgk atau dgr makan kat situ!
tapau tu ada la..
xpaham dgn manusia zaman skrg..

Nur Suhaila said...

terkejut kami tengok mereka makan selambe je
memang teruk perangai
tahu la tak puasa tapi hormat la bulan Ramadhan tu

...miSS fAi... said...

tuela, aku pon terkejut gak bile ngn selamber je mkan kat tmpt terbuka.... at least hormat la sikit kat bulan ramadhan nie.... geleng pale aku haih...

Nur Suhaila said...

aku toleh banyak kali tau fai
tapi muka selamba je
aku terfikir, agaknya orang KL ni berani betul la

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com