Pages

Tuesday, August 10, 2010

Kenangan Ramadhan


Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna
Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula


Esok, insyaAllah rakyat Malaysia yang beragama Islam akan berpuasa selama 30 hari

Entah kenapa kedatangan Ramadhan kali ini sangat bermakna untuk aku

Perasaan tidak sabar menanti bulan ini akhirnya reda seketika

Namun, terdetik perasaan sayu dan rindu aku dengan kenangan berpuasa aku 17 tahun yang lalu

Aku mula berpuasa penuh seawal usia 7 tahun (sebenarnya tak penuh pon..haha!)

Tapi tak penuh tu macam 27,28,29 hari

Semasa arwah Tok Pak dan arwah Tok Mak masih ada,

Setiap minggu, kami keluarga besar, auntie, uncle, sepupu, sepapat akan berpuasa bersama-sama

Uncle dan auntie yang duduk di Kuala Lumpur turut balik semata-mata untuk berbuka puasa bersama-sama

Meriahnya aku rasa saat tu

Petang tu, sudah kedengaran gelak ketawa, riuh rendah kerabat Samad sibuk bergotong royong juadah berbuka puasa

Aku pasti, dalam hati arwah Tok Pak dan Tok Mak, mereka bangga punyai anak-anak yang tak pernah lupakan mereka

Sibuk macamana pon mereka, tetap akan berbuka puasa beramai-ramai

Ayat kegemaran arwah Tok Pak “Siapa tak puasa, duduk atas tangga, jangan jadi ulat tomato”

Disebabkan takut dan sayangnya kami dengan arwah Tok Pak, kami yang tak puasa ni, cuma telan air liur sahaja melihat juadah yang lazat di depan kami

Atok mana yang tak sayangkan cucu kan?

Semestinya sekejap sahaja kami dihukum sebegitu

Kami memang dimanjakan oleh arwah Tok Pak

Biar aku gelarkan beliau atok terbaik dalam dunia

Rindu terhadap gurauannya memang sangat aku rasakan

Apatah lagi aku memang dibesarkan di rumah Tok Pak dan Tok Mak

Pergi dan balik sekolah dihantar dan dijemput Tok Pak

Mahukan ais-krim, seawal 3 petang sudah tercegat Tok Pak tunggu Apek ais-krim tak kira berhujan panas (sebak)

Aku teringat ada sekali aku merajuk sangat dengan Tok Pak disebabkan beliau bergurau tentang udang

Aku yang pada waktu itu hanya berumur 8 tahun, koyakkan buku sekolah matematik sebab protes

Tapi Tok Pak kutip cebisan-cebisan kertas dan lekatkan balik 1 demi 1 seperti keadaan asal (sebak)

Tok Mak juga rajin masak juadah yang menjilat jari, tapi paling aku suka makan, bubur lambuk yang sangat-sangat-sangat sedap

Seronoknya aku semasa kecil, melalui zaman kanak-kanak yang aku rasa takkan dilupakan

Berpuasa dan beraya beramai-ramai

Berbuka puasa beramai-ramai

Jadi ulat tomata sekejap kalau ponteng puasa (hehe)

Bahkan kami berbuka ramai-ramai dalam dulang besar

Seronoknya!

Bergurau bersama-sama

Haa..Tok Pak memang rajin bergurau dengan semua cucu

Paling tak sangka, suka mengulang balik kata-kata cucunya

Rindunya, rindu sangat dekat Atok

Teringat aku semasa dapat tahu Tok Pak sudah meninggal

Aku menangis teresak-esak

Tak puas bermanja lagi bila Tok Pak pergi tinggalkan aku pada usia 12 tahun

Pada semua orang, aku minta mereka mengatakan yang ini cuma mimpi

Atok, adik rindukan atok (tahan air mata, dalam ofis ni)

Atok, adik sekarang dah berumur 24 tahun

Sekarang tambah si kembar lelaki tau, Fitriy dan Fikriy

Umur kembar sudah menjangkau 13 tahun pada tahun hadapan (tak boleh terima budak-budak cepat membesar)

Adik sekarang dah kerja, ikut jejak langkah Tok Pak sikit

Kalau dulu semasa hidup, atok rajin tolong orang

Sekarang adik pon tolong orang gak atok, buatkan hospital untuk orang sakit

Terima kasih jaga adik selama ni, jadi orang berguna untuk mama dan ayah

Seronok jadi ulat tomato zaman kecil-kecil dulu




Nanti bila aku dah berkahwin dan ada anak

I’ll make sure my children have the best kampong’s experience ever

4 orang pengkritik:

...miSS fAi... said...

huhuhu, sedih plak bace blog nie time first pose nie... nie yg nak balik kg nie.... huhuhu..

selamat berpuasa!!!!!!

Nur Suhaila said...

tengah rindu kat kampung tau masa tulis ni
:(
selamat berpuasa gak fai!
jangan ponteng2 tau ;p

Anonymous said...

kecil..xbest kan puasa di perantauan!paling best masa balek raya sb org mesti tunggu kita pulang ;)

Nur Suhaila said...

tak best sangat..setiap masa sebak lebih-lebih lagi bila nampak orang berbuka whole family :(

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com