Pages

Tuesday, February 10, 2009

aku seorang kakak yang sayang adik senyap-senyap

big applause to my lovely sister for her poetry about Palestine..
sebagai kakak aku kagum secara diam bakat terpendam adik perempuan aku yang dalam diam sajaknya terpilih sebagai salah satu sajak terbaik dan tersiar di akhbar..
walau kami selalu bergaduh..
tapi tidak ke mana juga perbalahan kami..
mama kata kalau baik..
berkepit ke sana ke sini..
bercerita rahsia satu sama lain..
tapi kalau gaduh..
rumah diam sunyi..
heee..
di sini aku sertakan nukilan beliau
bukan untuk menunjuk..
tapi aku tersentuh dengan bait-bait nukilan ini..
indah sungguh..





Simfoni Palestin

Suara itu
suara meminta keamanan
berdekad lalu
tak sanggup berbola besi
menghujani daerah itu lagi

Tangisan itu
tangisan ketakutan
meminta sebuah pengertian
yang tidak dipedulikan
lara terus setia menemani Palestin

Burung-burung pagi tak lagi bersiul riang
bunga tak lagi kembang mekar keharuman
awan terlukis kehampaan
tiada lagi pelangi damai

Kau terus angkuh Israel
bersama kekejaman
tiada cerita keamanan
yang kau berikan
hanya cerita kematian
mayat syuhada gugur dalam perjuangan
tangisan dan kematian
satu kemenangan bagimu
si hati batu

Semoga sepotong doa dan keamanan
Palestin
masyarakat dunia
dimakbulkan-Nya
Amin..







p/s : selepas pulang ke rumah di Muar, kekecewaan akibat kematian Cici terubat dengan keletah Bulat, Bubu dan Bebot..;p

0 orang pengkritik:

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com