Pages

Tuesday, July 13, 2010

Oprah oh Oprah


Perasan tak aku banyak bercerita mengenai Oprah Winfrey?
aku baru perasan sebab kawan-kawan ramai cakap dah yang aku obses dengan Oprah Winfrey
cara cakap pun macam Oprah Winfrey (hahaha!)
percaya tak yang ayah,mama,Nabila (adik no.2) dan Fitriy dan Fikriy (adik kembar no.3 dan no.4) rajin melayan talkshow Oprah Winfrey
pendek kata memang rancangan kegemaran kami
kenapa Oprah?
sebab material dan pendekatan yang Oprah gunakan dalam talkshow dia, bukan hiburan semata-mata contohnya seperti AC Mizal Di Sini or Macam-macam Aznil (bukan aku tak suka tengok, aku tengok cuma untuk hiburkan hati)
malam semalam topik yang dikupaskan betul-betul menarik
keganasan lelaki terhadap wanita terutama yang sudah berumahtangga
aku betul-betul tertarik dengan kata-kata dari penceramah yang dijemput



"Wanita yang pertama kali dipukul oleh teman lelaki atau suami, seringkali akan berkata 'Takpe,ini yang pertama dan yang terakhir dia pukul aku sebab sayangkan aku'..tapi sebenarnya keadaan tersebut sebenarnya telah membuka ruang kepada lelaki untuk melakukan untuk kali yang ke-2, ke-3 dan seterusnya"


" Anak perempuan yang melihat ibunya dipukul oleh bapa, kelak apabila dewasa nanti akan mengalami perkara yang sama dengan ibunya"


"Anak lelaki yang melihat bapanya memukul ibunya, turut akan melakukan perkara yang sama seperti bapanya apabila dewasa"


Keadaan ini berlaku disebabkan kanak-kanak tidak belajar melalui kata-kata tetapi melalui apa yang dilihat olehnya.


Jadi, kepada wanita-wanita diluar sana, sekiranya disakiti, jangan lagi terus kekal bersama dengan lelaki tersebut (untuk yang belum berkahwin sebab dah kahwin fikir sendiri).Kalau sayangkan teman lelaki, berpada-pada dan jangan biarkan badan kita menjadi 'Punch Bag' kaum lelaki yang psiko ok??

Dan kalau tak nak anak jadi jahat macam setan merempit meragut bunuh sana sini, jangan tunjukkan perangai buruk depan anak.Kalau tak boleh kawal diri tu, jangan dermakan sperma ok?Nanti anak jadi mangsa



kenapa aku suka Oprah?
beliau banyak memberi inspirasi kepada aku
banyak membuka mata
buka mata membuktikan nak menjadi kaya bukan perlu mengampu orang sana sini tapi perlu berusaha keras sedikit dari yang lain :)



Oprah tolong datang Malaysia boleh tak???
Puhlissss



2 orang pengkritik:

oya zihanee said...

+ akak pon suke gilerrr dierr... mmg xmissed la talk show dierr. bnyak tips2 dier yg akak ikot bile part dgn doctor OZ. mmg best! keep watching...

p/s: currently ikot petua doctor OZ..minum teh untuk awet muda.

Nur Suhaila said...

heeeee
bile oprah nak datang sini ni kan kak oya..
betul2..minum teh slalu :)

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com