Pages

Saturday, April 18, 2009

Mad mad mad world





SITUASI I

cuaca panas disebabkan ozon yang semakin menipis akibat dari kegilaan manusia yang saling berlumba-lumba menggondol-kan hutan dan kehijauan hutan muda dan hutan tua tanpa mengira faktor usia bumi yang semakin uzur,
menyebabkan bumi merajuk lantas menjadikan cuaca hari ini seakan-akan aku berada di dalam kolam air panas walaupun cuma di dalam bilik mandi rumah sewa Pakcik Salleh di Lorong Kosnee..
kenapa berlaku pemanasan global?
mungkin ramai yang tidak sedar, semakin banyak iklan pendingin udara ditontonkan di televisyen..
semakin panas bumi ni..
semakin banyak manusia-manusia degil yang melakukan pembakaran terbuka..
semakin aku berada di zon panas..
owh dan kenapa??
kerana disebabkan kedegilan dan kejahilan manusia-manusia yang sebenarnya cerdik akal tetapi mementingkan diri sendiri membabi buta,
CFC terbebas ke langit-langit kebiruan yang tidak berdosa..
CFC = Chloroflourocarbon..
penggunaan aerosol (ridsect, shieldtox dan sebagainya) juga mendorong ke arah penuaan bumi tercinta..
kasihan bumi tua..
kenapa degil tak mahu recycle?
bukannya keluarkan duit pun..
dan kenapa masih wujud lagi manusia bodoh lagi jahil buang sampah sesuka hati di jalan raya..
hey, buta-kah kau dengan kenderaan lain di belakang??
ingat jalan ni bapak kau yang punya?


SITUASI II

disebabkan kegilaan manusia yang semakin menjadi-jadi ni,
maka mood studi hari ni merudum jatuh ke dalam lubuk paling dalam dan gelap..
tapi akhirnya kesedaran datang juga dan dengan pantas kaki dijejakkan ke perpustakaan yang teramat ramai pengunjung masa-masa peperiksaan ni..
maka, diam-lah aku di situ
walaupun sekejap cuma aku membaca buku ilmiah rekabentuk pengurusan air sisa..
tapi ada lagi ilmu yang masih masuk ke dalam sarang gelap di atas kepala
tahukah anda bahawa setiap orang rata-rata menghasilkan 120 gelen/person/day waste water?
dan tahukah anda kepekatan bagi setiap waste yang anda keluar adalah sama iaitu 50 gram BOD/person/day???
menarik kan?
ye, aku memang suka kaji tahi-tahi dan air-air kencing manusia ni..
kalau tiada orang yang suka subjek ni macam aku..
maka bersepah-sepahlah tahi-tahi anda semua..
dan tahukan anda bahawa pada tahun 50-an, di negara-negara Eropah mereka buang tahi-tahi busuk mereka dengan hanya campak mungkin di halaman rumah anda atau bumbung rumah anda?
gelak-lah..
aku serius..


SITUASI III

aku masih lagi merangkak untuk menyiapkan Projek Akhir Tahun aku..
owh aku sangat-lah stress-strain dengan keadaan sekarang
tapi masih ada masa lagi untuk menulis blog..
heh!
hmmmm..sikit-sikit lama-lama jadi bukit kan?
bercadang untuk stay up malam ni untuk menyiapkan Chapter 3 dan Chapter 4..
owh Chapter 5 dah siap..
heee


PSM yang bikin mood aku macam PMS


0 orang pengkritik:

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com