Pages

Wednesday, August 15, 2012

Kaf Ba Ra Kaf Alif Ta Nun


Assalamualaikum teman-teman penulis, pembaca awam dan silent reader :)
Diam tak diam, umat Islam di Malaysia sudah berpuasa selama 26 hari
Masa berlari meninggalkan kita dengan sangat pantas sampaikan aku rasa belum puas lagi beramah-mesra dengan kehadiran Ramadhan yang mulia ini
Memandangkan aku terlalu mengantuk sampaikan terpaksa cari peribahasa Karam Singh Walia untuk ketawa dengan tujuan elakkan aku dari terlelap, aku curi sedikit masa untuk menulis
Sedikit sahaja, tak lebih, nanti hilang berkat bekerja dan gaji kalau curi tulang selalu
Bercakap mengenai gaji dan berkat, ada yang buat hati tertarik untuk menulis mengenai perkara ini
Seorang kawan bertanya kepadaku bagaimana mahu ketahui samada gaji itu berkat atau tidak?
Emm, payah untuk aku jawab sebab keberkatan itu adalah datangnya dari Allah
Mungkin kita rasa gaji kita cukup berkat, tapi mana tahu ada sedikit kurang berkat gara-gara kita curi masa menulis belog macam aku semasa bekerja ni kan
Ada pun semasa kerja, sepatutnya diberikan tumpuan 100% dalam menyelesaikan hal kerja
Mungkin sesetengah orang 90% kerja, 5% main facebook/twitter, 5% bergosip
Mungkin ada yang 50% kerja, 50% main facebook/twitter
Mungkin ada yang 30% kerja, 60% main facebook/twitter,10% pura-pura sibuk bekerja
Mungkin ada yang memang 99% untuk main facebook/twitter,1% untuk kerja
Kita termasuk di dalam golongan yang mana? Tepuk dada tanya diri
Kadang tu sakit hati apabila kita pening kepada fikir masalah kerja, nak muntah mengadap report, tapi tengok sebelah, rilex je layan facebook dari masuk kerja sampai balik kerja
Tak pun sibuk BBM, ish, kehadiran Blackberry ni mendatangkan keburukan la
Rasa sangat tak puas hati apabila aku sibuk berlari ke sana ke mari, ada rakan kerja yang cuma goyang kaki ketawa-ketawa tengok youtube, facebook atau twitter
Bertambah sakit hati apabila rakan sekerja fresh grad, ditawarkan gaji yang agak tinggi, tapi tak menyumbang apa-apa melainkan menambahkan bil elektrik sebab kerap sangat caj telefon atau sibuk tengok facebook
Apa yang kita mampu buat cuma memendam perasaan, mungkin ada juga yang telah ditegur oleh bos, tapi tetap sahaja buat endah tak endah sahaja

Jangan pula tertanya kenapa duit selalu tak cukup sedangkan gaji kita ni tinggi
Cuba tanya layak tak kita dapat gaji dengan nilainya begitu dengan usaha dan tanggungjawab kita terhadap kerja yang diberikan kepada kita?
Ada yang gaji kurang dari kita, tapi hujung bulan, dia masih lagi punyai wang yang cukup malahan mungkin ada lebihan lagi
Kita tertanya diri kita, si polan ni tak keluar shopping ke?si polan ni catu makanan dia ke?si polan ni tak keluar berjalan-jalan ke?
Kemudian kita cuba tengok si polan ni di tempat kerja, rajin ke tidak dia ni?Selalu deliver kerja on time ke tidak?
Mungkin si polan mungkin beri 100% perhatian pada kerjanya, gaji yang kurang dari orang lain, lebih dari mencukupi untuknya
Jadi faktor begini kita kena teliti dan lihat dengan mendalam
Aku sendiri tak mampu nak berikan 100% tumpuan kerja, tapi InsyaAllah 90% adalah untuk kerja dan 10% lagi untuk baca berita, bergurau, menulis belog dan termenung melihat langit biru
Tapi bagi aku, kalau bekerja tu jangan kurang dari 90% tumpuan kita tu
Kerja tetap kerja, nak layan social network ni, tunggulah selepas pulang ke rumah atau pun pada hari minggu
Seriously, tak bosan ke menghadap Facebook sepanjang masa?
Apa yang menarik sangat tu?Kalau dulu memang menarik game dia, tapi sekarang facebook pun aku rasa semakin tidak selamat

Jadi mari kita sama-sama ubah diri kita
Jadi bangsa yang rajin dan tekun
Ketika kerja bagi sepenuh komitmen
Kalau rasa tak mampu lagi bagi tanggungjawab dengan 100% terhadap kerja dan tiada hati lagi, aku rasa baik cari kerja yang bersesuaian dengan jiwa dan hati kita
Macam aku, dalam masa setahun setengah, sampai 3 kali tukar kerja dan alhamdulillah, tempat kerja kali ke-4, tak pernah terlintas untuk aku berhenti kerja atau rasa malas untuk bekerja walaupun terpaksa meredah jem selama 2 jam
Jadi ingat, kaf ba ra kaf alif ta nun   :)

1 orang pengkritik:

Unknown said...

kaf ba ra kaf alif ta nun :)

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com