Pages

Thursday, August 16, 2012

.Raya raya raya.



Assalamualaikum semua :)
Hari ini merupakan Ramadhan yang ke-27
Begitu pantas bulan yang suci ini pergi meninggalkan kita semua
Entah dapat ke tidak untuk aku berjumpa Ramadhan tahun hadapan
Semoga dipanjangkan umur untuk bertemu lagi
Macam mana dengan persiapan raya?
Baju raya dah siap?
Untuk baju raya tahun ini, aku sudah tempah dari bulan 2, kononnya untuk dipakai ke majlis kahwin sahabat handai, tapi memandangkan masa yang tidak mengizinkan, tidak dapat ku hadirkan diri ke majlis persandingan kawan-kawan
Walaupun hantar baju bulan 2, tapi awal Ramadhan aku pulang ke Muo dan niatku memang ingin mengambil baju raya, tetapi apakan daya apabila auntie kata baju tak siap lagi, malam raya nanti dia hantar ke rumah
Auntie ni dah biasa agaknya tetiap tahun, masa kita tengah sibuk masak juadah raya, mesti dia pun datang hantar baju raya, jadi dah terbiasa sampaikan baju yang dihantar dari bulan 2 pun tak siap lagi
Tahun ini aku buat 3 pasang kurung raya, 1 pasang tu kain sari dari India, al-makulumlah adik kedua rajin ke india, memang mama bakal dapat menantu dari India la jawabnya ;)
2 pasang lagi, aku beli kain dekat kakak ofis, kain tu bukan sama, maksudnya, untuk baju corak lain, untuk kain corak lain, cuma warna asas je sama
Jadi dari buat sepasang, aku buat 2 helai baju, kain tak payah sebab aku banyak kain kosong, jadi pakai jela dengan mana-mana
Itu jela, takde kasut baru, handbag baru, cuma mungkin nak beli pashmina baru
Tahun ini ingatkan nak raya rumah kawan-kawan rapat, yela sementara bujang lagi ni, mana la tahu kalau tahun depan dah kahwin, ikut suami pula (insyaAllah)
Kuih raya pula biasanya memang mama yang beli sebab mama dah ada penjual tertentu yang mama biasa beli dengan mereka
Kuih tart nenas jela yang kami buat
Biasanya mama rajin buat tempeyek, tumpi, kuih ros sendiri, tetapi memandangkan keadaan kesihatan mama yang kurang mengizinkan tahun ini, tak dapat mama buat kerepek-kerepek idaman anak-anaknya
Takpe la, yang penting tak susahkan mama
Tahun ini pun, aku dengar persiapan raya di rumah Muo meriah semacam je
Rumah di cat, pokok-pokok bunga makin banyak, lampu-lampu makin bergemerlapan, kemain lagi, tapi aku gembira tengok mama ayah gembira, yang penting mereka puas hati
Aku masih di pejabat lagi sehingga Jumaat esok, dan insyaAllah akan pulang dalam pukul 11 malam
Harap sangat tak sesak jalan masa tu, tak sanggup hadap jem
Tapi mood kerja memang out 100% lah sebab dalam kepala ni dah bayangkan ketupat, sambal kacang, rendang daging, kari ayam, kuah lodeh, kuih tart, almond london, tempeyek, kerepek pisang, sarang semut, aaa tolonglah tak boleh nak buat kerja langsung, sampaikan aku lukis gambar makanan-makanan tu dalam buku nota (dahsyat ek?)
Aku tengok kawan-kawan yang dah berkahwin, sibuk nak balik kampung suami / kampung isteri
Tiba-tiba tak nak kahwin sebab aku kesiankan mama tunggu aku balik kampung nanti, mesti mama sedih, lepas tu mesti aku menangis
Kalau boleh nak kahwin dengan lelaki Muo, senang je tak payah berebut, lelaki Muo yang single, kerja bagus, beriman, penyayang, sedap mata memandang, kalau nak hantar rombongan meminang, dialu-alukan
Tapi kalau jodoh dengan lelaki jauh negeri, contohnya Kemaman ke, aku harap suami aku boleh bertolak ansur, kiranya macam bergilir-gilir tetiap tahun ke kan, tak pun sebab Kemaman mungkin kurang meriah ketika hari raya puasa, jadi untuk hari raya puasa bolehlah pulang ke Muo je, hari raya haji kita boleh pulang ke Kemaman (gelak jahat)
Tapi malas nak fikir sebab belum lagi masanya kan
Tahun ini budak-budak mesti suka dapat duit raya kan?
Sebab yela tahun ini semua nak tukar duit baru
Aku yang tukar duit baru pun dah semacam rasa malas nak bagi duit raya sebab aku sayang duit baru tu (eh?)
Kepada pembaca belog sambalbelacan ini, aku menyusun 10 jari meminta kemaafan jika ada entri yang buat kalian terasa hati, al-maklumlah, kadang-kadang apabila emosi sudah menguasai minda, banyak yang terluka
Kepada rakan-rakan taulan, selama kita kenal, aku tahu aku banyak melukakan hati ramai orang dari segi perbuatan atau perkataan, jadi di bulan yang mulia ini, aku memohon kemaafan dari kawan-kawan semua di atas segala silap dan salah
Kepada bakal suami (you know who you are), kalau awak baca belog ini, saya minta maaf kalau sepanjang saya kenal awak, saya ada buat awak terluka atau terasa hati dengan awak, bab kata awak, saya kan perempuan paling pelik dalam hidup awak, jadi mestilah banyak benda pelik yang saya buat kan, maafkan saya ye?
Raya berpada-pada ye semua, makan ketupat ingat dengan aku ye semua
Selamat Hari Raya Aidilfitri kawan-kawan!

0 orang pengkritik:

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com