Pages

Thursday, August 23, 2012

.Berhati-hati di bulan raya.


Assalamualaikum semua :)
Selamat Hari Raya kepada semua penganut agama Islam seluruh dunia
Diam tak diam sudah 5 hari kita berhari raya
Macam mana dengan berat badan?Makin bertambah atau sama je atau kurang sedikit?
Semestinya ramai yang akan berpuasa semula selepas berhari raya kan ;)
Pengalaman berhari raya pada tahun ini tidaklah semeriah seperti tahun-tahun sebelumnya
Kenapa?Ini sebab kebanyakan sahabat handai sudah pun berumahtangga dan punyai komitmen dengan keluarga sendiri
Tahun ini aku dan rakan-rakan, kami cuma berenam sahaja, tak macam tahun-tahun sudah, sampai belas-belas rakan pergi raya bersama-sama
Walaupun berenam sahaja, kami tetap meneruskan tradisi kunjung mengunjung, dan mestilah kebanyakan dari kawan-kawan sibuk bertanyakan bila giliran aku untuk menamatkan zaman bujang pula, aku jawab insyaAllah raya tahun depan masih lagi beraya sebagai perempuan bujang sebab perempuan bujang ini insyaAllah menjadi isteri orang pada hujung tahun hadapan, jadi sempat la merasa beraya sebagai perempuan bujang lagi tahun depan
Hari raya pertama, makanan wajib untuk kami sekeluarga adalah ketupat, sambal kacang, rendang daging, kari ayam dan kuah lodeh (kuah lodeh bagi siapa-siapa yang tak kenal tu adalah kuah lontong yang berwarna kuning tu)
Selepas selesai menunaikan solat raya, kami pulang ke rumah bersalam-salaman dengan mama, ayah, along, angah dan adik-adik
Tahun ini alhamdulillah, rezeki lebih sedikit, jadi duit raya untuk mama dan ayah pun lebih, dan paling terharu, apabila aku tanyakan ayah, duit raya yang aku bagi tu, ayah nak buat apa?Ayah jawab dia mahu simpan sahaja,tak nak guna,sumpah terharu :")
selepas bermaaf-maafan, kami ke meja makan untuk menikmati juadah raya, macam biasa la, aku tak mampu untuk makan 1 pinggan sahaja ketupat yang mama masak, mesti 2 atau 3 pinggan
Selepas makan pula, kami bersiap-siap untuk beraya ke rumah Mak Long, dan ke kampung mama
Sudah 3 tahun kami beraya tanpa datuk nenek, Al-Fatihah untuk arwah Tok Pak, Tok Mak, Tok Abah dan Tok Nah


Hari raya kedua, biasanya adalah hari untuk rumah terbuka adik-beradik sebelah mama
Hari raya ketiga pula, rumah terbuka untuk adik-beradik sebelah ayah dengan kawan-kawan aku
Tapi tahun ini, akibat terkejar-kejar sangat, kawan-kawan tak sempat datang beraya ke rumahku, permintaan Bang Long Apar untuk makan Bihun Hailam masakan mama pun tak dapat, sorry Bang Long, bila-bila masa datanglah makan, macam tak biasa je kan
Dan raya tahun ini kurang meriah juga disebabkan oleh suatu peristiwa yang berlaku ke atas adik kedua sebelum kami pulang ke Muar pada pagi Sabtu (18/8/2012)
Petang Jumaat (17/8/2012),seperti biasa, aku akan ambil adik di Esso berhadapan dengan Stesen LRT Asia Jaya
Tunggu punya tunggu, hampir 1 jam aku tunggu, adik tak datang-datang juga di Esso, aku dah mula naik hantu, aku sms, tak reply, aku call tak jawab
Aku cuba call lagi, dan kali ini dia angkat, terus aku tanya dia dekat mana sudah 1 jam aku tunggu dia
Dan kemudian suara lembut seorang perempuan jawab mengatakan telefon adik aku ada pada dia
Dan aku terkejut lalu aku pun tanya perempuan tersebut berada di mana supaya senang aku sendiri yang pergi ambil barang adik aku, perempuan itu dengan pantas terus meletakkan telefon, biadab namanya itu kakak
Aku telefon berkali-kali, tidak dijawabnya telefon tu, aku cuba lagi, cuba dan cuba, kakak tu boleh divert pula kan, ini memang mendatangkan kemarahan aku
Aku letak kereta di Asia Jaya dan terus naik lrt ke KL Sentral, dalam kepala aku cuma fikir keselamatan adik aku
Tak lama kemudian, adik telefon aku menggunakan telefon seorang hamba Allah yang dia pinjam di surau KL Sentral mengatakan dia on the way ke KL Sentral dari Masjid Jamek, aku sekali lagi naik hantu bertanyakan kenapa pula dia dari Masjid Jamek kan
Aku pinta adik tunggu aku datang di 7e KL Sentral, jangan bergerak ke mana-mana pun
Semasa dalam tren, aku cuba telefon lagi nombor telefon adik, dan haa haa kakak tu jawab telefon tu, aku cakap aku sudah dalam perjalanan ke KL Sentral, dan tahu kakak lahanat itu jawab apa?Dia suruh aku balik sahaja, tak perlu datang ke KL Sentral sebab biar adik sahaja yang selesaikan perkara itu dengan dia
Eh, aku dah naik hantu gila-gila, tapi aku masih boleh kawal lagi perasaan marah aku ni, aku jawab takpe adik aku tunggu dia di 7e KL Sentral, kemudian terus kakak lahant tu letak telefon
Sampai sahaja di KL Sentral, aku lihat adik sudah menunggu aku dengan linangan air mata, sayu je hati aku, ikutkan hati memang mati kakak lahanat aku kerjakan
Kami pun tunggu kakak lahanat di sana, dan 2 jam ye tunggu di situ, kakak lahanat keji tidak sampai juga
Dan kami telefon nombor adik aku, kakak lahanat sudah mematikan telefon adik
Kami terus ke pondok polis di KL Sentral untuk buat laporan kehilangan barang-barang adik
Nak dijadikan cerita, adik pulang awal pada hari Jumaat, sementara menunggu aku balik kerja pukul 5 petang, adik tunggu aku di surau KL Sentral
Sedang adik duduk membaca Al-Quran, datang seorang perempuan melayu bertudung berbual dengan adik
Dan disebabkan adik mula percayakan perempuan tu, yela mungkin karakter perempuan tu lemah lembut putih suci je muka dia kan, adik minta dia tengokkan barang-barang adik iaitu laptop, handbag yang dalamnya ada blackberry, purse dan pendrive, beg telekung dan al-Quran
Usai solat adik toleh ke belakang dan mendapati bahawa barang-barang adik dah tiada di sisi perempuan tu
Adik tanya mana barang-barang dia, perempuan tu jawab ada seorang makcik ambil barang-barang tu katanya nak bawa ke tandas
Okay persoalan pertama yang timbul, kenapa perempuan tu bagi barang tu kan sedangkan dia tahu semua tu barang-barang adik
Adik ni dalam keadaan buntu, berlari ke tandas cari makcik yang dikatakan oleh perempuan tu, tapi malangnya makcik tu tiada di dalam bilik air
Adik pergi ke surau semula, perempuan tu ada lagi di sana, ish kalau aku la kan, memang aku tarik perempuan tu ke balai, minta polis tanya
Tapi mungkin adik betul-betul panik kan, itu yang kelam-kabut sangat sampai tak mampu untuk berfikir ketika itu
Adik cuba telefon nombor adik, perempuan lahanat tu jawab, paling menarik, perempuan lahanat cakap 'kalau nak barang, bagi duit dulu', adik cakap ambil la semua duit dia, tapi tolong pulangkan laptop adik memandangkan kerja-kerja adik semua ada dalam tu, perempuan lahanat setuju, dia cakap dia pulangkan barang dekat Masji Jamek, dia minta adik ke sana untuk mengambil barang-barang adik
Adik pun tanpa berfikir panjang, pinjam duit seorang hamba Allah yang baik hati untuk ke Masjid Jamek
Sampai sahaja di sana, adik telefon semula perempuan lahanat mengatakan dia sudah sampai di sana, perempuan lahanat boleh la cakap dia tak nak bagi barang adik dekat Masjid Jamek, dia minta adik ke Midvalley pula
Adik jawab adik penat, adik minta dia pulangkan dekat KL Sentral, adik tunggu di 7E KL Sentral
Perempuan lahanat bersetuju untuk jumpa di sana
Ketika itulah aku datang ke 7E KL Sentral
Seperti yang diceritakan di atas, perempuan lahanat tidak datang pun
Kami pun ke Pondok Polis KL Sentral dan seterusnya ke Balai Polis Petaling
Selesai sahaja dari segala urusan, kami pulang ke rumah Shah Alam
Selang beberapa hari kemudian, mama dapat satu panggilan telefon dari seorang pak cik yang mengaku dia bekerja sebagai pengawal keselamatan di Masjid Jamek
Pakcik tersebut mengatakan bahawa dia jumpa barang-barang adik di Masjid Jamek dan minta adik ambil barang di sana
Persoalan seterusnya, macam mana pakcik tu tahu nombor telefon mama?
Adik cakap dia tak pernah letak nombor telefon mama di mana-mana kecuali dalam telefon
Jadi aku memang musykil sangat
Semalam kami pulang ke Kuala Lumpur dan hari ini adik ke pondok polis KL Sentral untuk melaporkan panggilan telefon dari pakcik tersebut
Pegawai di sana minta adik dan dia ke Masjid Jamek dan melarang adik menghubungi pakcik tersebut sebelum sampai di sana
Sampai sahaja di sana, adik menghubungi pakcik tersebut dan mengatakan bahawa adik telah pun berada di Masji Jamek untuk mengambil barang-barang yang dijumpai
Tahu apa pakcik tu cakap? Pakcik tu cakap dia tiada di Kuala Lumpur sebaliknya dia di kampungnya di Kelantan
Pegawai polis terus sahaja bercakap di telefon dengan pakcik dan setelah dimarahi pegawai tersebut, barulah pakcik mengatakan dia sebenarnya ada di Masjid Jamek tu
Pegawai polis bertanyakan bagaimana pakcik tahu nombor telefon mama?Pakcik jawab orang yang bagi barang tersebut yang bagi
Ini semua komplot lah ni
Persoalan, kenapa pakcik tu menipu?apa motif dia buat macam tu?Aku dapat rasakan semua ini komplot mereka yang jahat, mungkin mereka ingat adik datang seorang diri dan dapat perdayakan adik
Alhamdulillah, walaupun laptop, pendrive dan blackberry tak dipulangkan semula, dokumen penting seperti IC, pasport dan buku log praktikal dipulangkan, itu yang penting
Kad bank?Memang dipulangkan itu pun setelah keluarkan duit dari atm tu
Terima kasih kepada pegawai polis di pondok polis KL Sentral kerana menolong kami berdua, terima kasih kepada Inspektor Hairi
Yang tidak seronoknya, adik mahu print laporan polis yang dibuat di KL Sentral, tapi memandangkan di sana tiada printer, mereka minta adik ke Pondok Polis Midvalley
Sampai sahaja adik di sana, mereka cakap ink printer habis jadi tidak boleh print laporan polis yang adik buat
Dan untuk refill ink itu, kena tunggu pihak pengurusan, lama lagi ink nak sampai
3 orang pegawai di sana minta adik ke Balai Polis Brickfields, adik cakap macam mana mahu ke sana sedangkan adik datan ke Midvalley dengan menaiki LRT, polis-polis jawab, teksi kan banyak, naik jela teksi
Sungguh waktu adik telefon aku berceritakan perihal itu, tangan aku sudah menggigil, sumpah saat itu aku kecewa dengan sikap sambil lewa 3 orang pegawai di Pondok Polis Midvalley
Katalah ketika adik tengah tunggu teksi, jadi apa-apa dekat adik, siapa mahu tanggung?
Katalah ketika perjalanan adik yang tidak tahu apa-apa pasal selok belok jalan di Kuala Lumpur ke Brickfield, berlaku sesuatu yang buruk, 3 orang pegawai tadi mahu tanggung ke?
Setahu aku, sepanjang aku hidup, aku sangat mengagumi dan menyanjungi sikap prihatin polis dalam menjalankan tanggungjawab mereka
Tapi akibat dari peristiwa ragut yang berlaku dekat aku sikit masa dahulu dan kejadian yang berlaku dekat adik di saat genting macam tu, pegawai bagi layanan macam tu, aku hampa, sungguh, aku kecewa dengan sikap yang ditonjolkan mereka
Aku berharap sangat pihak atasan dapat mengambil tindakan terhadap segelintir sikap pegawai polis yang buat kerja sambil lewa ni
Kami penduduk Malaysia mengharapkan pegawai polis memelihara dan menjaga keselamatan kami, janganlah diberi layanan sebegitu, tapi yang pasti aku sangat kecewa dengan layanan 3 orang pegawai di Pondok Polis Midvalley


Jadi di sini, kepada semua pembaca dan rakan-rakan, please please please, sila berhati-hati tidak kira di mana sahaja anda berada.
Walau dalam surau yang kita rasa selamat pun, boleh berlaku perkara ini
Orang jahat, nak buat jahat tak kira tempat walaupun surau itu rumah Allah, sikit pun tak takut dengan balasan Allah
Tolong jangan percaya siapa-siapa yang baru dikenali tidak kiralah makcik ke, budak-budak ke, perempuan bertudung muka putih suci ke, pakcik kedut-kedut ke, sial jangan percaya
Bersikap sombong itu perlu apabila kita berada di tempat asing untuk pastikan kita tidak menjadi mangsa kepada mereka yang berniat jahat ini
Malaysia 2012, tidak sama macam Malaysia tahun 1990 dahulu, semuanya sudah berubah
Aku tidak rasa Malaysia ini negara yang selamat lagi
Dalam keluarga kami, ayah, mama, aku, nabila, keempat-empat kami pernah diragut dan dirompak
Dan daripada kejadian tersebut, kami lebih berhati-hati dengan keadaan sekeliling yang kita sendiri tidak tahu niat orang samada betul-betul ikhlas mahu menolong atau pun sebaliknya
Lagilah sekarang ni lepas raya, kebanyakannya balik dengan duit yang banyak, jadi tolong berhati-hati dan ambil langkah berjaga-jaga sekiranya ingin ke mana-mana
Beraya, beraya juga, tapi jangan lupa keselamatan diri sendiri dan orang tersayang

3 orang pengkritik:

Unknown said...

Ya Allah..tragis giler tragedi raya that happen to your sister... tak prnah trfikir smpai bgtu skali siap ada komplot...fuhhh...tk sngka mcam2 orng ada di akhr zman ni

Nur Suhaila said...

tula, zaman sekarang macam-macam jenis orang, kena selalu alert, kalau tak kenal tu biar sombong dulu, yang penting selamat :)

Unknown said...

tulah..ada gak crita kat member ur story ni...quite shock gaklah diorang..btw this story can make us more prepared facing this cruel society

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com