Pages

Monday, July 30, 2012

.Kemaafan itu dendam terindah.



Assalamualaikum
Eh, biar betul la kan rajin pula aku update blog hari ni, emm mungkin bagi hilangkan perasaan mengantuk yang melampau-lampau ni
Hampir lama juga aku kehilangan idea mahu menulis
Mungkin aku terlalu asyik dengan dunia cinta melampau-lampau sampaikan aku hilang masa untuk diri aku sendiri
Ini aku salahkan diri sendiri, tak elok sebenarnya macam ini, perlu bersederhana dan tidak melebih-lebih ye Suhaila selagi tiada ikatan yang sah

Petang semalam, semasa menunggu waktu berbuka, aku, adik dan housemate duduk di hadapan tv sambil mendengarkan zikir dan bacaan suci ayat Al-guran di astro Oasis
Kemudian keluarlah iklan Imam Muda yang bakal disiarkan nanti
Ada la seorang calon dari Kepala Batas rasanya memperkenalkan diri
Terus sahaja housemate cakap orang kampung memandangkan dia juga berasal dari Kepala Batas
Pantas sahaja aku tanyakan 'Babe, kalau kau mahu tak dipinang ustaz muda ni?'
Housemate-ku menjawab 'Siapa yang tak mahu, semua perempuan idamkan suami yang soleh, perempuan jahat pun impikan lelaki yang boleh imamkan dia dan bimbing dia, tapi siapalah aku ni'
Yela, semua perempuan mahukan suami yang soleh supaya dapat membimbing mereka ke arah kebaikan
Dan sekarang ni, cuba tanya mana-mana perempuan pun, hampir semua mahu mencari bakal suami macam suami Irma Hasmie
Tanyalah makcik-makcik yang punyai anak perempuan, rata-rata memang berkenan habis dengan suami Irms Hasmie tu sampaikan semua nak berubah macam Irma Hasmie
Dan malam semalam perbualan dengan seorang teman baik yang bertanyakan aku bagaimana untuk kita buang jauh-jauh perasaan teringatkan masa silam seseorang yang kita sayang
Emm, percayalah bukan mudah untuk kita terima masa silam seseorang itu dengan hati yang terbuka
Ibarat suami Irma Hasmie yang dikhabarkan seorang duda, lalu ditanyakan soalan apa pandangan Irma terhadap suaminya itu..tahu apa jawapan Irma? 'Saya pun ada masa silam dan kesilapan sendiri'
Jawapan seorang isteri yang menjaga maruah suaminya
Bagi aku jawapan itu sangat tepat dan bijak lebih-lebih lagi tugas seorang isteri adalah wajib menjaga maruah suaminya dan nama baik suaminya
Jadi jawapan aku kepada kawan baik ku adalah kadang-kadang kita rasa diri kita cukup sempurna sampaikan kita berani untuk hukum seseorang berdasarkan kisah silamnya, kita terus mengungkit dan terus teringatkan peristiwa lampau sampaikan kita susah mahu memandang ke hadapan, benda ini terjadi dekat diri aku sendiri yang mahukan kesempurnaan sampaikan sanggup melupakan hati ramai pihak
Tapi aku bersyukur, peristiwa yang berlaki dalam masa 2-3 minggu ini, dan peristiwa meluahkan perasaan takut dan paranoid aku kepada seorang kawan baik istimewa, membuka mata dan hati aku
Kita fikir kenapa penagih dadah kembali menagih walaupun sudah berjanji tidak mahu menyentuh najis haram itu lagi?
Kita fikir kenapa pencuri mencuri lagi walaupu telah menerima hukuman?
Kita fikir kenapa penzina tetap sahaja berzina walaupun tahu perbuatan itu haram dan berdosa besar?
Sebab pandangan kita semua termasuk aku terhadap dirinya yang lampau sedangkan mereka sangat memerlukan sokongan dan galakan kita untuk berubah
Astaghfirullahalazim, mungkin ada yang antara mereka ini terus sahaja melakukan perkara tidak elok disebabkan diri kita sendiri yang tidak mahu menerima dan percaya dengan perubahannya
Siapa kita untuk menghukum seseorang itu baik atau jahat sedangkan kita sendiri tidak tahu keadaan kita nanti apabila saat ditarik nyawa, mati dalam iman atau sia-sia sahaja (minta dijauhkanlah)

Apa yang perlu kita buat adalah yakin bahawa dia boleh jadi lebih baik dari dahulu
Lupakah kita yang kita pun pernah lakukan kesilapan?
Lupakah Nur Suhaila yang awak dahulu pun banyak dosa dan salahnya sampaikan awak sukar redha dengan masa silam orang lain?
Ibarat kata teman istimewa ini, kita jangan paksa diri untuk melupakan, tapi kita terima masa silam tu
Ya, memang itu yang patut kita lupakan, ibarat air yang jatuh ke atas tanah, meresap ke dalam tanah, meninggalkan kesan basah mungkin sehari atau 2 hari, dan kemudian hilang mungkin meninggalkan sedikit kesan ke atas tanah tersebut
Faham tak apa aku cakap ni, siap nak bagi contoh tanah bagai kan (hahahahaha)
Kiranya dalam bahasa mudahnya macam ni la, memang kisah silam seseorang itu meninggalkan kesan terhadap diri seseorang yang lain tetapi apa yang penting, kesanggupan seseorang itu untuk menjadi lebih baik dari dirinya yang dahulu
Kalau asyik menafikan je perubahan dirinya tu, lama-lama mungkin dia putus asa dan tinggalkan kita
Jangan cepat melatah dan menghukum orang lain
Wujudkan ruang kemaadan dan kepercayaan di dalam diri

Tengok macam mana Irma Hasmie ikhlaskan diri menerima suami dia, jadi aku dan yang luar sana, patut ikut contoh yang baik ni
InsyaAllah diri pun makin disayagi, hubungan sesama manusia pun lebih indah dan bertambah erat
Apa kaitan dengan kisah imam muda tadi kan?
Sebab semua orang mahukan yang baik-baik sahaja sampaikan terlupa untuk bagi peluang untuk orang lain berubah dan sanggup menutup mata
Bagi peluang untuk mereka yang mahu berubah, hey jangan lupa siapa Wardina, Diana Amir, Irma Hasmie dahulu sebelum mereka berubah menjadi siapa mereka hari ini, jauh lebih baik dari aku dan mungkin orang di luar sana yang sejak azali menutup aurat tapi selalu melakukan dosa
Tengok mereka sekarang, jauh lebih baik dan berilmu agama dari aku yang kononnya sekolah agama sampai darjah khas tapi tak amalkan apa yang aku pelajari
Jadi terima seadanya kisah silam orang lain dengan redha dan ikhlas, sayangi dia dan teruskan menyokong dia dengan penuh kasih dan keimanan
Benda yang lepas jangan dikenang
Hidup ini ibarat memandu kereta, kadang-kadang perlu untuk melihat side mirror atau back mirror untuk pastikan pemanduan kita lancar dan elakkan kemalangan, tapi selebihnya kita fokus pemanduan kita dengan memandang ke hadapan supaya selamat sampai ke destinasi yang dituju
Pandang sikit-sikit je kisah dahulu, jadi kita boleh ambil iktibar dan teladan dan perbetulkan apa yang perlu

5 orang pengkritik:

Amar said...

Selamat Menyambut Ramadhan Al- Mubarak.. Keep Blogging! :)

Nur Suhaila said...

Selamat Berpuasa juga..thanks for reading my blog :)

cik puan bai said...

hai suhaila, kami jadi silent reader jer... betul betul betul

Nur Suhaila said...

hai cik bai..ala malunya cik bai baca belog kami..tapi terima kasih ye :)

Unknown said...

This is one motivating story that i like to read...all the point is 100% correct.. Judge someone by looking he/she rite now rather than judging them by their past life

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com