Pages

Monday, July 30, 2012

.Ramadhan aku datang kepadamu.


Assalamualaikum :)
Diam tak diam, sudah masuk hari ke-10 umat islam di Malaysia melaksanakan Rukun Islam yang ketiga
Alhamdulillah, masih diizinkan Allah untuk sentiasa kekal cergas dan sihat untuk menunaikan kewajipan berpuasa ini
Untuk tahun ini, aku sangat bersyukur dengan perubahan terhadap diriku, dari segi menahan nafsu makan
Hari pertama sehingga sepuluh, baru sekali aku jejakkan kaki ke bazar ramadhan, itu pun setelah teringin sangat nak minum air tebu dan apam
Puas hati dapat minum air tebu dan putu piring (eh tadi kata apam?)
Tapi aku rasa suasana di bazar ketika hari Sabtu yang lepas, sayangnya tercemar dengan pemandangan yang menyakitkan hati
Bagi aku, perkara sebegitu tidak sepatutnya berlaku di bulan yang sangat mulia ini, hari-hari yang lain pun tidak patut juga buat
Sepanjang di bazar, MasyaAllah, sakit hati dan sakit mata tengok perlakuan sesetengah manusia yang beragama Islam ni, langsung tak menghormati umat Islam di situ
Tanpa segan silu memakai baju menjolok mata sehingga ada yang menampakkan lurah dada, seluar pendek sehingga hampir menampakkan punggung, dan yang sadis dipakai oleh perempuan beragama Islam
Tak malu ke?kalau sekalipun tak malu dengan orang lain, malu dengan Allah dan malaikat di kiri dan kananmu
Aku dulu pernah juga berada dalam situasi yang mana aku tidak memakai tudung ketika itu, dan perasaan semacamnya 'hot' apabila orang semua pandang tu memang tak dinafikanlah
Tapi percayalah, selepas aku bertudung dan menutup aurat, aku malu dengan aku yang dahulu dan kerap menangis memikirkan keadaan aku yang dahulu
Yang bertudung pula, kenapa cuma menutup bahagian rambut tapi tidak bahagian lain?Apa konsep menutup aurat bagimu?
Adakah sekadar menutup rambut sahaja?Apa salahnya pakai baju berlengan panjang atau setidaknya pun, pakailah cardigan
Tak pun, yang bukan muhrim, berpelukan berpegangan tangan di bazar
Ya Allah, ini bulan puasa, hormatlah!
Bulan tidak puasa pun haram buat macam tu selagi tiada ikatan yang sah
Ini teguran dan ingatan untuk semua termasuk diri sendiri yang kadang kala lalai sebagai umat manusia
Aku banyak belajar dari kesilapan silam dan aku tidak mahu mengulangi diri Suhaila yang lama
Jadi, dengan mengajak rakan-rakan yang lain berubah, bagi aku suatu perkara yang digalakkan
Jadi kawan-kawan, sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, sama-samalah kita perbaiki diri kita dan banyakkan muhasabah diri kita
Apa yang tak patut buat, kita tinggalkan, apa yang baik, kita tingkatkan lagi
Aku takde la cakap diri aku ni bagus, tapi aku dalam proses untuk belajar menjadi yang terbaik dan lebih baik dari dahulu
Alhamdulillah, percayalah kita semua akan mendapat suatu perasaan yang indah dan tenang walaupun ditimpa pelbagai ujian
Kalau dulu aku akui aku akan cepat melatah menghadapai suatu perkara
Contohnya aku lepaskan kemarahan di Facebook dengan menulis status marah-marah yang mana syaitan memang suka dapat menghasut mereka yang marah ni
Dan kawan-kawan yang tiada kaitan pun terasa disebabkan luahan rasa marah tu
Benda macam tu tak elok, ibarat kata si dia, 'Jangan biarkan diri dipengaruhi dengan Facebook atau Twitter,hidup nanti tak tenang sebab terlalu percaya dan taksub dengan benda-benda macam tu' (lebih kurang macam ni lah bunyinya)
Jadi aku mula belajar dari situ, ye aku akui memang susah pada mulanya untuk berubah memandangkan perkara tersebut sudah menjadi 'habit' kita
Tapi aku cuba yang terbaik sebab aku percaya dalam hidup, sampai suatu peringkat, kita kena berubah dan tingkatkan hidup kita
Takkan sampai mati mahu hidup dengan diri yang sama tanpa sebarang peningkatan
Ibarat kata-kata penulis Habiburrahman El-Shirazy dalam karyanya 'Dalam Mihrab Cinta'
'Ada yang dalam diri setiap manusia sebenarnya seekor singa yang garang, tetapi disebabkan dibesarkan di dalam kelompok kambing, jadi berasakan diri sekadar kambing, tapi sebenarnya dia seekor singa yang mampu menjadi yang terbaik'
Jadi, Bismillahhirrahmanirrahim, aku minta diteguhkan imanku untuk berubah menjadi yang terbaik, semoga dijauhkan perasaan kurang elok, tamak atau sombong yang membuatkan aku terlupa aku hanya seorang hamba yang kerdil dan hina disisi-Nya..

2 orang pengkritik:

...miSS fAi... said...

amin amin amin... =D

Nur Suhaila said...

amin..mudah-mudahan di bulan yang mulia ini kita memperoleh keberkatan dari-Nya..amin :)

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com