Pages

Wednesday, December 16, 2009

Kadang-kadang hampir putus asa



Untuk beberapa hari yang lepas
aku terfikir untuk delete blog ini dan mulakan blog baru sebab bosan dengan kecelaruan emosi dan perasaan
tapi mesti menyesal sebab dahulu aku delete juga blog lama yang dari 2006
menyesal tak sudah sebab ada gambar yang aku letak sekarang sebab sudah format laptop banyak yang dah hilang
ye..gambar 3-4 tahun dahulu
tapi seorang kenalan pernah beritahu yang dia sentiasa follow blog aku
jadi dia tahu aliran perjalanan perasaan aku hampir setiap masa
kelakar kan?
sebab aku tak pernah terfikir orang akan baca apa yang aku luahkan dan aku rasai
kebanyakan entri aku adalah berdasarkan kepada minda sedar dan separa sedar aku
semasa menulis
sedikit pun aku tak terlintas terfikir "ish..jangan tulis macam ni, orang baca"
sebab menulis adalah salah satu hobi dan medium untuk aku rasa tenang sedikit untuk lari dari beban dan masalah
jadi,
tak jadi delete entri lama
nanti rindu


II

Sejak duduk sahaja di rumah
otak aku terlalu banyak berfikir
merancang bermacam-macam tujuan hidup
merancang itu ini
berfikir dan munasabah diri
kejadian yang lepas sekarang dan mungkin akan datang
tapi sesuatu yang aku belajar
kalau mahu orang hargai kita, sayangi kita, hormati kita
kita kena hormati dahulu diri kita
sayangi dahulu diri kita

kadang-kadang aku sendiri tak faham juga dengan diri dan perasaan aku
kadang-kadang aku sedar aku lukakan hati orang yang sayangkan aku
dan aku menyesal
tapi esok-nya aku ulang balik
aku tak mahu-lah jadi macam ini
aku kasihan dengan orang sekeliling..
tiba-tiba teringat satu dialog dalam drama Nur Kasih
sesuatu yang bunyi macam ni
"Kita tak perlu untuk berubah cuma perlu menjadi orang yang lebih baik"
(ok..ampun kalau salah)
ya..
try to be a better person
mungkin umur pun hampir mencecah 24 tahun kan
berdebar-debar
jadi sekarang aku senang mahu menjadi pemaaf

kalau dahulu aku kisah orang suka bercakap belakang aku
walau kawan sendiri pun kena hati-hati (nasihat kak nisa)
tapi sekarang
aku cuma anggap langau yang terbang bising dekat telinga capang aku ini (aku pernah cakap kan telinga aku macam elf..haha)
sebab aku tak rasa kawan-kawan macam ni mendorong ke arah perubahan diri yang positif
ada atau tiada
sama sahaja
mungkin lebih baik tiada
kejam bunyinya
tapi lebih baik tiada
terlalu ramai kawan tapi bila kesusahan rasa keseorangan buat apa kan?
baik 2-3 kawan sahaja tapi sentiasa ada bersama
kan?




p/s : rasa lebih baik berkawan dengan arnab je sebab arnab kalau tak suka hentak kaki macam bulat..bila suka lari keliling kaki aku (bulat adalah arnab peliharaan aku yang kekeliruan identiti yang konon-nya seekor kucing dan anjing)

3 orang pengkritik:

Sesedap Biskot Abang said...

haah ekk...aku pn duk terbaca ble ade update... hehe...kwn ni mcm2...ade yg x ambil pusing pn mslh kte sbb dorg pn byk mslh...cuma ade yg lbh prihatin n pengalamn tu, dorg bg la skit nsht...
aku plak jns pndgr je...at least rasa ringan sket pas puas luah prsaan...hihi

x rsa phit mnis idup ni, rsa x idup plak kan...
da rsa bru la mkin matang. bru la sdar yg dunia ni bkn mudah nk lalui sorg2..bru la kte hargai org kliling kte yg da tlg kte smpai skrg... (mak ayah lg la plak)
bru la kte nmpk perkara2 kecil yg kte x tau pn slama ni ade org tlg buatkn...kte x hargai pn..kte tau, smua bnda kte da ade..cntoh, rumah bersih, kte x prsn pn sape bersihkn. rupenye adik kte tiap2 pg sblm kte bgn tdo die da siap berkemas. camtu la...kte plak kutuk2 dorg mls la, ape la...rupenye kte lg skit wat keje...(ade la org cam tu wat kt aku...hihi... xkesah pn..)

eh!? aku bosan2 ni duk conteng2 post ko plak...hehe...papepn, bulat tu hepi gak kne lyn cam kucing n anjing...sbb tu die lari pusing2...jd dri die yg hepi...hahaha...

baru 24 thn...sabar la...usaha skit2... tawakal je pn, xjd...hehe...k..
ampun klu aku slh ckp...aku risau sket nk ckp ngn pnpuan nih...sensitip sket...hehe... k..gud luck!
(tu x rajin komen. lwt je...)

Nur Suhaila said...

biskut..heee..takde silap cakap pon..betul semua tu..yela kadang2 kite tak sedar kite kurang prihatin dan kurang hargai orang sekeliling..jadi kena lebih sensitif dengan keadaan kan biskut..

aku rase perjalanan hidup baru nak bermula tahun depan biskut..mungkin aku dah mula fikir serious masa depan..b4 ni main2 lagi..

anyway biskut..thanks 4 ur advice :)

Sesedap Biskot Abang said...

welcom to da club...hehe...
moga tahun akan dtg akn jd yg lg baik dr skrg...

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com