Pages

Friday, January 11, 2013

.Mari kita membaca!.


Assalamualaikum semua :)
Ini kiranya Part II la sambungan azam tahun baru katanya yang azam untuk banyakkan membaca buku
Cuba tanya kebanyakan pensyarah dekat mana-mana universiti, rata-rata akan cakap rakyat Malaysia ni malas membaca benda-benda ilmiah ni
Itu aku setuju sangat sebab cuba kalau kita buka belog-belog gosip artis ni kan, kadang-kadang tu sampai beratus-ratus komen aku tengok orang kita ni komen ye, macam kenal nor je dengan artis tu
Kadang-kadang geli hati juga sebab ada yang tengok tajuk je, tak baca sampai habis pun cerita tu, tup tup sibuk nak komen berdasarkan pemahaman sendiri dari tajuk yang ditulis tu
Nampak tak ceritanya sekarang, tak kira la belog ke, buku ke, kadang-kadang segelintir orang Malaysia ni memang malas nak membaca
Macam belog aku ni, aku boleh jamin berapa kerat je yang sanggup habiskan baca dari A sampai Z memandangkan belog aku ni kurang gambar berbanding belog lain
Tapi bila fikir balik, mungkin faktor persekitaran yang memainkan peranan atau cara pendidikan ibu bapa masing-masing
Macam aku dan adik-adik, bukan mahu membangga diri, tapi alhamdulillah, kami berempat memang suka membaca
Ada je buku nak di baca
Kalau ada jualan buku murah, memang kadang-kadang habis sampai beratus-ratus ringgit
Di rumah Muar pun, ada sudut bacaan untuk kami, kiranya macam perpustakaan kecil la, macam-macam jenis buku ada, dari komik sampailah buku ilmiah
Dan tukang kemasnya mestilah aku, aku suka kemas ikut kod warna, bukan jenis buku, jadi nampak macam pelangi, bila dah nampak macam tu, hati rasa nak dekat je dengan rak buku, nak tengok buku apa yang ada sebab warna-warni sangat
Di rumah sewa di Shah Alam pun macam tu juga, walau tak besar sangat almari, tapi alhamdulillah, dah penuh buku-buku aku sampai aku rasa dah kena beli rak buku baru
Dia macam satu perasaan tau kalau nampak buku tu jadi rambang mata sangat sampaikan aku ni pegang buku sampai tak nampak muka, pergi kaunter je tup tup beratus kena bayar, tapi takpe la, benda yang aku suka, jadi tak kisah melabur lebih, lagi pun buku tu aku kadang-kadang baca berulang kali
Bulan ini sahaja, aku laburkan banyak juga duit untuk beli beberapa buah buku
Lepas beli tu, aku belek, aku tengok, sayang nak baca, ni la perangai pelik aku, dah beli lepas tu sayang nak baca, nak tengok je
Dah kenapa lah kan
Macam 2 tahun lepas pergi Big Bad Wolf, beli bukan main banyak, tapi ada banyak lagi buku yang aku tak baca lagi
Jadi apabila jiwa ni menggila nak beli lagi buku, aku akan peringatkan diri yang buku yang sedia ada pun tak terbaca, ini kan pula mahu membeli lagi
Tapi biasanya kalah la, sebab aku akan beli sekurang-kurangkan sebuah buku
Macam adik lelaki kembar aku, bayangkan komik doraemon tu, banyak gila dekat rumah, baca sampai 2-3 kali agaknya, sampaikan ada sekali ni aku suruh si kemabar ni teka dialog kartun doraemon dengan nobita ni dengan bahagian mana, aku baru je baca dalam 2 dialog, eh dah jawab dah bahagian tajuk mana dah
Memang kagumlah kan, tapi dari situ aku dah boleh tengok yang si kembar memang minat membaca macam aku dan angah
Yang angah, memang gila membaca, genre buku lebih luas memandangkan angah ambil jurusan Sains Politik, jadi kalau nak bercakap perihal politik dengan angah, memang kalahlah kan
Si kembar sekarang pun dah berumur 15 tahun
Aku rasa semua buku yang ada dekat rumah tu, dah habis di baca
Aku ingatkan nanti mahu belikan buku kisah-kisah Rasulullah dan Para Sahabat untuk si kembar memandangkan sekarang ni pun kita kurang didedahkan dengan cerita-cerita macam tu
Jadi biar seimbang pengetahuan dunia dan akhirat mereka







Keadaan buku di rumah Muar


Dekat rumah sewa baru sikit je buku, takpe nanti aku tambah sampai muntah baca buku ni


Si dia pun tahu aku minat membaca
Seringkali dia menelefon, aku akan jawab aku sedang membaca
Jadi aku pun dah request awal-awal dengan Si Dia supaya rumah kami nanti disediakan perpustakaan mini untuk aku letak buku-buku aku
Tak pun, letak rak buku sepanjang perjalanan ke dapur ke, atau pun letak dekat sepanjang perjalanan ke bilik ke, tak perlu letak rak besar atau mahal, letak rak kecil pun takpe, yang penting nampak ada nilai estetik dan ilmiah (bab macam ni memang pandai je)
Bayangkan aku boleh duduk lama di kedai buku lama di Amcorp Mall sebab aku sangat menggemari suasana di kedai buku lama tu, bau buku lama buat otak aku dapat berfikir dengan baik, ya itu fakta
Kalau hujung minggu takde apa nak buat, kadang-kadang aku pergi kedai buku Popular di Sunway Pyramid, duduk la situ membaca, terima kasih Popular sebab sediakan tempat duduk selesa untuk aku duduk lama dan baca banyak buku sampai tak perlu nak beli buku tu ;)
Pokok pangkalnya, rumah aku wajib ada rak buku atau perpustakaan mini, buku ini satu pelaburan yang tak sia-sia sebab sampai anak cucu pun boleh baca buku tu kalau dijaga dengan elok
Aku selalu terfikir berdasarkan pengalaman diri sendiri dan kawan-kawan, beli baju, kasut, handbag sanggup pula walaupun sampai beratus-ratus atau beribu-ribu, tapi kadang-kadang tu, nak beli buku ilmiah yang harganya RM15.00 pun rasa macam nak keluarkan duit RM1500.00 pula
Kadang-kadang beli baju harga RM 60.00 boleh, beli buku yang sama harga tak boleh pula (ini aku dulu-dulu)
Lepas tu aku fikir aku kena ubah sikap aku ni, benda ilmiah jangan berkira, pahala kita beli buku ilmiah dan kongsi kandungan ilmiah dekat orang lain
Jadi, mari kita buang sikap kedekut dan berkira membeli bahan ilmiah, sekurang-kurangnya sebulan sebuah buku pun jadilah





3 orang pengkritik:

Badrulez Kent said...

Yup,stju ngan word yng rkyat M'sia kita ni mlas mmbca..kbnyakan bnyk menjadi hero keyboard semata2 sewktu mngkomen blog atau status2.. And for sure i'm one of the full reader of ur blog..A to Z .. ^^ ... Wah ,Doraemon ea ?..cool2..mcam sya pnuh kat umah komik Kindaichi..full set.. << bangganya..ahaks ..bratus hbis kat situ jer..then minat gak mmbca novel2 ni..tpi dh kurng.. hehe..and seriously trgelak bca ur words syang nk bca ?..haha..dah beli tpi syng nk bca..btw nice info again.. peace..

Nur Suhaila said...

assalamualaikum,sekalai lagi terima kasih sebab sudi baca bebelan saya ni,terharu pulak baca dari A sampai Z,heee,komik doraemon memang kadang-kadang membantu sangat kan kalau rasa fantasi tu macam dah hilang sikit,hehe,yea,ikutkan semua benda saya sayang nak baca atau pakai,itu masalah utama saya,hehehe

Badrulez Kent said...

hehe..agree with you..komik doraemon ni bnyak gak membanu..ada gak kuar edisi matematik..pning gak nk bca..tpi pnuh ilmu math dlam tu..blajar smbil have fun.. :)

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com