Pages

Monday, December 17, 2012

.Jaga-jaga ada yang memerhati.

Assalamualaikum semua
Hari ini 17 Disember 2012 bersamaan 4 Safar 1434
Dalam masa 2 minggu lebih lagi kita akan melangkah masuk ke tahun 2013
Yang buat azam tu, macam mana? Sudah laksanakan belum?
Untuk aku, aku rasa aku tak buat apa-apa azam rasanya, aku pun lupa, cuma aku ingin menjadi muslimah yang lebih baik dari sebelum ini
Lengkapkan azam aku itu?Aku rasa belum layak lagi untuk aku katakan aku betul-betul menghayati pengertian muslimah itu sendiri bila mana aku pun kadang kala alpa dan leka dalam duniawi ini
Jadi azam 2013, aku ingin menjadi muslimah yang lebih baik dari hari ini dan terutamanya lebih baik dari diriku untuk beberapa tahun lepas, amin, semoga dipermudahkan urusanku ini

Sepanjang tahun 2012 ini, aku rasakan terlalu banyak ujian, dugaan, pengalaman dan pengajaran yang telah aku lalui
Dugaan kewangan, dugaan kerjaya, dugaan perhubungan sesama manusia, Ya Allah, kadang-kadang tu rasa tidak tertanggung, tapi kepada Allah juga aku mengadu dan menangis
Tapi aku sentiasa yakin, setiap yang berlaku ada hikmah dan pengajarannya
Untuk tahun ini sahaja, aku rasa terlalu banyak kejadian ragut dan samun yang aku lihat sendiri atau berlaku kepada ahli keluarga aku
Contohnya, aku lihat sendiri kereta di belakangku dipecahkan cermin tingkap ketika berada di lampu isyarat, kemudian diragut pula handbag si pemandu malang itu
Kemudian aku sendiri juga pernah mengalami pengalaman tingkap kereta diketuk-ketuk oleh seorang lelaki ketika berhenti di lampu isyarat mengatakan keretanya rosak, hampir sahaja aku buka tingkap untuk menolong, tapi naluriku melarang aku berbuat demikian
Dan Alhamdulillah, Allah pelihara aku senja itu dari kejadian yang tidak diingini
Selepas hampir 20 minit tingkapku diketuk, dan aku lihat isyarat muka yang diberikan oleh pemandu kereta disebelahku, aku kuatkan diri untuk tidak membuka tingkap kereta, lelaki tersebut berlalu pergi tanpa mengetuk tingkap kereta pemandu lain yang kebanyakannya adalah pemandu lelaki
Apa niat lelaki yang mengetuk tingkap keretaku? Wallahualam, hanya Allah yang mengetahui samada betul-betul keretanya rosak atau dia punyai niat atau agenda tertentu
Dan awal bulan September atau Oktober, tingkap keretaku sekali lagi diketuk di lampu isyarat, tapi kali ini dengan lelaki berkulit hitam atau 'Awang Hitam'
Kejadian ni berlaku semasa aku dalam perjalanan pulang dari pejabat sekitar pukul 8 malam
Kereta aku berhenti betul-betul bersebelahan dengan kereta Awang Hitam seramai 4 orang ni
Untuk pengetahuan, tingkap kereta aku tidak ber'tinted' dan memudahkan pemandu kereta lain melihat segala tingkah laku aku di dalam kereta
Sedang aku leka mendengar radio, tiba-tiba tingkap keretaku diketuk oleh Awang Hitam
Berderau darahku tapi aku masih lagi boleh berfikir dengan rasional untuk tidak melayan perbuatan Awang Hitam tersebut
Banyak kali juga Awang Hitam mengetuk tingkap keretaku sambil diketawakan oleh rakan-rakannya yang lain
Dalam hati aku cuma mampu berdoa supaya lampu isyarat bertukar warna hijau dan Alhamdulillah, doaku dimakbulkan
Terus sahaja aku memecut meninggalkan kereta Awang Hitam yang sememangnya hitam dengan perbuatan kurang ajarnya
Peristiwa lainnya pula, kejadian adikku disamun di surau KL Sentral cukup membuka mata aku dan adik serta ahli keluarga dan rakan rapat bahawa di mana-mana tempat pun, waimah di rumah ibadat, manusia yang gelap hatinya, tetap akan melakukan perbuatan keji dan terkutuk walaupun ketika itu bulan puasa

Semua peristiwa hitam ini membuatku lebih berhati-hati meniti kehidupan di sini
Aku lebih berhati-hati dengan gerak-geriku
Di sini aku ingin berkongsi sedikit tips keselamatan untuk para gadis dan wanita terutamanya mereka yang membawa kereta berseorangan mengenai cara untuk menghindari berlakunya perkara-perkara tidak diingani ini

1. Selepas masuk kereta, tak payah nak hidupkan enjin kereta dahulu atau sibuk letak barang dahulu, tapi masuk je dalam kereta terus lock kereta. Selepas dah lock tu, nak letak barang dekat mana-mana pun letaklah, nak ambil masa seberapa lama dalam kereta pun ambillah, tapi yang penting, kereta sudah berkunci
2. Yang ini kebanyakan perempuan masih lagi buat iaitu meletakkan handbag di kerusi sebelah pemandu. Ladies, tolong ye, jangan sesekali buat macam tu ye. Dalam keadaan macam mana pun, letak handbag di belakang kaki atau di bawah kerusi. Jangan sesekali terlepas pandang pun perkara ini sebab peragut pun tak terlepas pandang handbag kita.
3. Tinted sedikit cermin kereta supaya orang lain tak nampak kita berseorang di dalam kereta. Kalau dahulu aku tak berapa nak berkenan untuk tinted cermin kereta ni, tetapi selepas berlaku beberapa gangguan, Si Dia kerap memaksaku untuk tinted cermin kereta, dan akhirnya berjaya juga Si Dia menghantar keretaku untuk di'tinted' semasa kedatanganku ke Kemaman 2 bulan lepas. 
4. Parking kereta berhampiran dengan pintu masuk shopping mall. Haa, ini untuk mereka yang kadang-kadang pergi beli barang-barang dapur seorang diri. Tolong jangan letak dekat ceruk-ceruk mana entah yang terlindung dari penglihatan orang lain. Letak kereta di tempat yang dapat dilihat oleh orang dan kalau boleh letak dekat dengan tempat keluar atau masuk, senang.
5. Bagi yang kadang-kadang nak buka tingkap tu, buka kecil jela, tak perlu nak buka seluas alam tingkap kereta tu sebab tangan peragut pun dengan seluas-luasnya boleh ragut sebarang barang harga dalam kereta kita, silap haribulan, siap sempat mencabul lagi. Ye, ini berlaku kepada kawan saya, sudahlah kereta dipecahkan tingkap, sempat pula peragut mencabul sebelum memecut motosikalnya.
6. Selepas parking kereta dan matikan enjin kereta, pastikan jangan terburu-buru untuk keluar tanpa melihat keadaan sekeliling. Oh pastikan juga kereta turut berkunci ye. Duduk dahulu di dalam kereta selama 5 minit ke, perhatikan keadaan sekeliling dahulu. Kalau rasa keadaan selamat untuk keluar, keluar cepat-cepat.
7. Tangan sentiasa bersedia tekan alarm kereta. Aku memang akan pegang kunci kereta siap-siap kalau aku nak keluar mana-mana. Macam-macam boleh buat dengan kunci kereta tu. Boleh bunyikan alarm dan boleh digunakan sebagai senjata.
8. Pepperspray! Beli 2-3 botol ke, kalau pakai seluar, letak dalam kocek, jangan letak dalam handbag, kelam kabut nak cari pulak nanti. Letak dalam kereta 1, pegang dekat tangan siap-siap, letaklah dekat mana-mana pun. Padahal aku tak beli lagi pepperspray, takpe nanti aku cari dengan Si Dia yang katanya ada jual di Ace Hardware.

Jadi semua, sediakan payung sebelum hujan, beringat sebelum terkena sebab malang tidak berbau, jadi selagi kita boleh hidu, kita sediakan senjata dahulu.
Taraf kehidupan yang semakin tinggi, menyebabkan manusia kadang-kadang terpaksa bertindak di luar kawalan.
Kita perlu berhati-hati dalam segala perkara yang dilakukan bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.
Jadi ladies, berhati-hati dan sentiasa peka dengan keadaan sekeliling

2 orang pengkritik:

Unknown said...

Nice azam..Chayok2...bhaya gak ea bila ada orng yng dtg ketuk2 cermin kete ni..tk prnh alami lgilah sya..hope take care always..and quite detail gak awk bgi tips ea..hehe..leh open booth ni untuk muslimah2 yng len supaya brhti2..btw..i'm enjoy ur story..^^

Nur Suhaila said...

sejak duduk kl ni, macam-macam pengalaman buruk saya lalui, itu yang saya nak kongsi dengan semua orang sebagai langkah pencegahan

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com