Pages

Monday, November 26, 2012

.Selamat Pengatin Baru semoga kekal bahagia.


Assalamualaikum
Sejak beberapa minggu ni mood aku memang tak berapa nak elok
Asyik nak sedih, nak marah, tapi apa yang disedihkan atau dimarahkan, aku sendiri tak pasti, mungkin hormon perempuan dah menggila agaknya, jadi bagi kesan dekat perasaan dan emosi aku
Tapi semua perasaan negatif dapat disingkirkan apabila aku menghadiri majlis perkahwinan sahabat rapat aku pada hari Sabtu lepas
Rasa macam mimpi je apabila Kusam aka Nurul Ain sudah sah bergelar isteri kepada Firdaus
Puan Nurul Ain ye, PUAN, P.U.A.N
Kusam ni la yang kata dia akan jadi anak dara tua sebab takde orang nak kahwin dengan dia
Kusam ni la yang risau dia tinggal seorang diri selepas aku dah berkahwin
Tup tup, dia yang tinggalkan aku dahulu *sebak*
Tapi sebagai sahabat rapat, aku tumpang gembira dengan pernikahannya
Sejuk perut ibu mengandung apabila dijodohkan dengan lelaki yang soleh (InShaAllah)
Jumaat malam Sabtu, aku resah tak boleh tidur sebab teruja sangat nak pergi majlis Kusam pagi tu, tak faham apesal aku yang beria-ia sangat kan
Aku dan Mazel bergerak ke rumah Kusam dalam pukul 10 pagi
Sampai sahaja di rumahnya, alunan merdu nama-nama Allah dan pujian kepada Rasullullah SAW berkumandang di segenap alam dan pelosok rumah Kusam
Makin sebak jadinya hati ni
Masuk sahaja ke bilik pengantin, Kusam sedang dimekapkan oleh sepupunya, cantik sangat aku rasa Kusam masa tu
Mana tak cantik dan naik seri, Kusam memang tak pernah mekap sepanjang perkenalan aku dengan dia, paling kuat pun pakai celak je pun
Tema yang dipilih adalah warna ungu
Dan paling terharu, aku dipilih menjadi pengapit dan pengiringnya pada hari bersejarah Kusam :")
Eh, memang panik la kan kena pegang payung, kipas, span muka, dengan kasut tingginya lagi
Tak tahu la kenapa aku yang nervous macam aku yang nak kahwin pun ada, tak masal je kan
Tapi alhamdulillah, majlis berjalan dengan sangat lancar sampaikan aku makan nasi sampai 2 kali ye
Yang pertama, dekat meja makan beradab, makan sikit je, malu katanya konon-konon ada orang perati je aku dekat depan
Yang kedua, lepas dah selesai tugas sebagai pengapit, aku makan lagi sebab perut masih lagi lapar, tapi dah makan kali kedua pun rasa lapar lagi, perut masuk angin rupanya, patutlah (padahal nak cover memang kuat makan kan)

Saat pertemuan pertama antara Kusam dan Fir adalah ketika kami menyertai ekspedisi bersama PLUS ke Taman Negara Pahang
Nak jadikan cerita, kami berhenti di Kuala Gandah untuk menikmati sarapan pagi
Sesudah masing-masing kekenyangan, Kusam berlari menuju ke tandas
Selang hampir 20 minit, giliran perut Fir pula memulas-mulas
Agaknya tak tahan, Fir pun terus ke tandas dan meninjau-ninjau gerangan Kusam di dalam tandas
Nak jadikan cerita, keadaan tandas di gerai tersebut amat tidak selesa dengan dinding berlubang, pintu pun hampir tak boleh tutup, siap ada kerusi lagi kalau siapa-siapa nak buang air sambil duduk, ok pening kejap bayangkan tandas gerai ni
Kusam yng berada di dalam tandas, ternampak kelibat lelaki mengintai-ngintai di luar tandas dan hampir sahaja menjiruskan air sebab beranggapan ada orang ingin mengintai dia dari luar
Kusam pun keluar dari tandas dan melihat Fir di luar, sambil dalam keadaan emosi, dia terus duduk di sebelah aku menceritakan peristiwa tersebut
Aku pun gelak bersungguh-sungguh sebab aku rasakan peristiwa tersebut teramatlah lucu
Dan Fir pun ambil masa yang lama di dalam tandas ye sampaikan kami semua terpaksa menunggunya
Sejurus selepas Fir keluar dari tandas, apa lagi, kami semua mengusik la Kusam dan Fir sebab sama perangai dan kami beri mereka gelaran 'Couple Kuat Ber*k', hahahaha
Agaknya di situlah kot bibit-bibit cinta mereka berputik, peh muntah hijau dengan ayat sendiri :l
Dan selepas pulang dari Taman Negara, aku macam biasalah kan agen pencari jodoh beria-ia nak jodohkan Fir dengan Kusam ni
Aku mulakan dengan bagi no.telefon Kusam dekat Fir, lepas tu bagilah advice sikit, kemain lagi kan
Lepas tu teman mereka keluar deting, di mana ada mereka, di situ ada muka aku
Dalam hubungan mereka ni, aku rasa aku la paling excited macam aku lak bercinta
Tetiap hari nak update dekat Kusam pasal perkembangan hubungan mereka
Sampaikan ada la sesuatu berlaku dan Fir putus asa, cuba teka aku buat apa?
Ye, aku hantar mesej dekat Fir bagi tips nak ambil hati Kusam dan kata-kata semangat dekat Fir
Nampak tak betapa beria aku di sini, tak pasti la kenapa beria sangat entah
Tapi alhamdulillah, mereka dah selamat diijabkabulkan
Aku doakan Kusam menjadi isteri yang solehah yang sentiasa menyenangkan hati suaminya tidak kira masa dan waktu
Menjadi tulang belakang suami dalam apa jua keadaan yang dihadapi
Semoga bahagia dan kekal hingga ke syurga
Amin


Beberapa minggu sebelum Kusam nikah, aku bagi ayat-ayat ini dekat Kusam
InsyaAllah dia mampu menjadi bidadari untuk suaminya :)

Isteri yang baik dapat mengilhami suaminya,
Isteri yang cerdas mampu membangkitkan perhatian suaminya,
Isteri yang cantik pula menawan hati suaminya,
Akan tetapi isteri yang penuh dengan kasih sayang dan lemah lembut, dialah yang dapat menguasai suaminya












*Kesat air mata*

0 orang pengkritik:

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com