Pages

Wednesday, November 14, 2012

.Kahwin dan Sahabat.


Assalamualaikum November :)
Phew, hampir 2 bulan aku diam membisu tanpa sebarang cerita baru
Maklumlah hidup sekarang ni pagi-pagi pergi kerja, malam-malam baru balik kerja (nampak tak jalan cerita hidup aku sekarang ni?)
Jadi kadang-kadang tu masa untuk diri sendiri pun takde
Nak sikat rambut yang panjang mengurai pun takde masa, kesian betul
Nasib baik sekarang dah potong rambut pendek (nanges sebab tak rela)
Tidur pun dah tak nak sangat dekat aku, semakin menjauh pergi
Ini barulah ada kesempatan untuk menulis, itu pun tak banyak cerita, yela, macam kawan aku cakap hidup aku memang bosanlah kan
Tapi cerita kali ini menarik sikit sebab cerita kahwin-kahwin, haa kan menarik kalau sebut perihal kahwin kan?
Awal bulan November ni, aku menghadiri majlis perkahwinan seorang rakan yang agak rapat dengan aku semasa di zaman universiti
Dulu aku teringat masa buat Projek Sarjana Muda, kononnya tajuk pun gah sangat 'Microzonation of Natural Frequencies and Amplification Factor at UTHM'..seram kan tajuk dia?Kawan aku ni la yang paling banyak menolong aku
Tarik tolak kabel tengah-tengah panas, yela nak ambil frekuensi getaran tanah katanya kan
Duduk tengah panas dekat padang, konon baca koordinat kawasan untuk buat grid kedudukan
Dia ni la yang selalu ada dengan aku
Sama-sama bergosip mengenai Supervisor kami yang garang sangat kononnya sampai menangis kami dibuatnya
Sama-sama minum air sirap dalam plastik
Sama-sama gelap akibat pendedahan cahaya matahari terlampau
Dia sentiasa ada untuk aku tak kira masa dan tempat
Kalau masalah cinta, memang A sampai Z dia tahu
Lepas tu terasa kehilangan dia selepas dia masuk latihan polis
Kemain lagi dari jurutera kepada polis, kelas okay polis yang ni
Tup tup dia call kata nak tunang lepas tu kahwin
Memang tak sangka sangat tapi kalau Allah dah tulis jodoh dia lepas dia tamat latihan polis, berkahwin dengan polis juga, maka berkahwinlah dia kan
Majlis dia di Alor Star tak dapat aku hadir tetapi aku tetap tebus dengan hadir ke majlis dia di Muo
Jangan tak tahu suami dia kebetulan orang Muo jugak, bertambah seorang lagi warga Muo ye



Dan aku pergi ke majlis dia juga dengan 2 orang rakan yang rapat dengan aku iaitu Kusam dan Mazel
Sepanjang perjalanan memang bercakap je kerja kami ni sampai tekak pun kering, perjalanan yang jauh pun terasa dekat
Itulah pertama kali dan mungkin terakhir kali kami menghabiskan masa bertiga memandangkan Kusam bakal mendirikan rumahtangga pada minggu hadapan (sebak)
Selesai dari menghadiri majlis kahwin Aziati, aku bawa mereka duduk di Tanjung Emas, duduk menghadap laut
Disebabkan cuaca yang tidak mengizinkan, kami terpaksa pulang awal ke Shah Alam
Tapi sebelum itu, aku bawa mereka berdua shopping dekat kedai-kedai kegemaranku di Muo
Hasilnya memang tersenyum lebar tokei kedai baju tu
Itulah aku selalu pelik, kalau aku dekat Shah Alam ni, duit tu memang tak terusik sangat, tapi kalau balik Muo, eh memang kejap je habis duit aku sebab dekat Muo banyak butik baju yang menjual baju ala-ala vintage yang memang menjadi identiti aku untuk berpakaian begitu, jadi memang habislah kan duit kalau di Muo
Okay dan jauh menyimpang
Sepanjang perjalanan kami pulang ke Shah Alam, bermacam-macam cerita yang kami kongsikan bersama terutamanya perihal rumahtangga
Sebenarnya aku sebak dan terharu apabila sahabat baik aku, Kusam, bakal berkahwin minggu hadapan
Punyalah banyak kisah percintaan dia dengan lelaki yang tak hargai dia ni sampai dia fikir dia tak akan berkahwin sampai bila-bila
Tapi tengok, dia yang berkahwin dulu dari aku
Tu yang aku selalu cakap dengan dia, jodoh tu rahsia Allah, kalau Allah cakap 'Kun Fa Ya Kun', kahwinlah kita pada sekian tarikh yang ditetapkan
Memang betul Allah Maha Mengetahui segalanya, lagi seminggu je Kusam akan bergelar seorang isteri
Sebagai sahabat yang rapat dengannya, aku gembira dan bersyukur sangat dia bakal menjadi isteri kepada seorang lelaki yang boleh membimbing dan mencantikkan lagi imannya
Mereka pun tak bercinta, keluar pun ditemani muhrim, tak keluar berdua
Siapa tahu Kusam berubah menjadi seorang yang sangat mentaati perintah-Nya
Pakai baju pun labuh dan longgar, tapi tetap cantik, sejuk mata aku memandang dia
Dengan Kusam, aku banyak belajar hal agama dan saling bertukar pandangan, kalau ada yang salah, dibetulkan atau ditegur
Sahabat inilah yang paling aku rindu
Sahabat inilah yang akan aku ingat sampai bila-bila
Persahabatan kami bermula dengan kebencian di mana Kusam tak suka aku disebabkan dulu aku seorang yang tidak bertudung dan mungkin sedikit sosial barangkali?
Tapi disebabkan 1 perkara yang mungkin bunyi agak kelakar tapi inilah sebab kami rapat iaitu kami sama-sama gian dengan game Virtual Village
Bayangkan tiba-tiba Kusam ni dari aras 4 turun berlari-lari ke aras 2 semata-mata nak tanya macam mana nak tanam pokok apa entah untuk penduduk kampung dia, lepas tu tetiap malam datang bertandang ke bilik sebab benda alah ni la
Selepas peristiwa tu, aku jadi lebih rapat dengan Kusam
Kami jadi makin rapat di tahun akhir kami di universiti apabila masing-masing tinggal di rumah sewa
Kusam rajin datang ke rumahku memandangkan rumahku betul-betul bertentangan dengan universiti kami
Tapi kenangan yang paling tak akan aku lupakan apabila kami dikejar orang gila di duduk di belakang rumah sewaku
Dah la masa tu baru je pindah situ, kami ni konon nak ke kedai beli telur
Aku ni jalan depan sikit dari Kusam, tak lama lepas tu aku dengar macam tapak kaki berlari-lari menuju ke arah kami, aku dengan tak toleh ke belakang terus lari laju menuju ke kedai runcit
Kusam pula pelik kenapa aku tiba-tiba lari terus menoleh ke belakang dan terkejut yang orang gila tu memang tengah berlari menuju ke arah kami
Lintang-pukang la kami lari pergi ke kedai runcit dengan perasaan takut
Sampai je kedai runcit, aku terus berlari ke abang kedai sambil tarik baju abang kedai sebab terlalu takut
Eh memang sampai sekarang kalau ingat memang macam nak matilah kan kami berdua gelak
Ngeri tapi kelakar sangat
Dari situ kami jadi sangat rapat sampaikan semua rahsia kami cuma kami sahaja yang tahu
Kalau bergaduh memang dahsyat tapi sekejap je gaduhnya tu, lepas tu gelak ketawa balik macam tak pernah bergaduh
Aku harap selepas Kusam menjadi isteri, persahabatan kami tetap terjalin rapat lagi
Aku doakan perkahwinan mereka kekal ke syurga dan bahagia hingga ke akhir hayat
Terima kasih Kusam sebab sentiasa ada dengan aku tak kira susah atau senang, suka duka, pahit dan manis
:")



 


5 orang pengkritik:

Unknown said...

Haha..make me smiling reading ur story..many point of jokes inside ur story..

Nur Suhaila said...

Hai Badrulez, thanks for reading my blog and for the comments, glad you like it, btw, i'm happy to know that you're enjoyed reading my stories :)

Unknown said...

^_^ ..ur blog already in my bookmark list..enjoy reading every single of ur story..got real story of life, sense of humour and make me imagine it..

Nur Suhaila said...

i'm just so speechless, i thought nobody wanna read my story, heee..thanks again! :)

Unknown said...

ur welcome .. ^_^ .. will wait another great story from your blog again

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com