Pages

Wednesday, October 10, 2012

.Cara hilangkan tekanan hidup.


Assalamualaikum semua
Malas betul aku nak update belog aku sekarang ni
Dah tulis banyak-banyak lepas tu, aku delete, eh tak fahamlah kenapa kan
Macam terlampau banyak emosi yang bermain dalam minda dan fikiran aku
I need a vacation, a very long vacation, a vacation to help me me to rilex and forget everything
Aku rimas betul dengan keadaan trafik di Shah Alam atau lebih tepat lagi di Lebuhraya Persekutuan
Kadang-kadang pagi-pagi aku dah sumpah seranah, terus mood untuk bekerja kurang
Kadang-kadang aku tengok macam-macam kaedah la orang buat untuk hilangkan tekanan
Katalah masa tengah jem, aku boleh tergelak tengok gelagat manusia melalui side mirror atau back mirror
Ada ni, aku pernah terlihat seorang kakak menyanyi dengan penuh perasaan sambil angguk-angguk kepala, ok sumpah ini kelakar
Ada juga yang sempat lagi manja-manja dengan pasangan masing-masing,lentuk-lentuk,peluk-peluk,sampaikan aku pernah nampak perempuan ni baring dekat pangkuan lelaki di sebelah, kemain lagi kan
Ada juga bertentangan dengan kemesraan tu iaitu bergaduh, aku yang tengok pun stress, apatah lagi yang tengah bergaduh tu kan
Paling jijik, aku pernah tengok lelaki korek hidung dengan penuh kekhusyukan, dahsyat sangat ye, lepas tu siap tengok lagi hasil lombongan dia tu, aaahh pengsan!
Untuk aku, cara aku atasi tekanan, bergantung kepada keadaan aku ketika itu
Kalau tengah menhadap kesesakan trafik, biasanya aku akan menyanyi sekuat hati sambil menari-nari dalam kereta, oh FYI, kereta aku tidak bertinted ye, jadi memang kalau pemandu lain senyum-senyum tengok aku, dah tahu sangat dorang duk perati gelagat aku
Tak pun, aku call si dia, yang ini jarang dibuat memandangkan kadang-kadang si dia dalam meeting, tak nak mengganggu pulak
Tapi kadang-kadang aku lepaskan tekanan aku dengan hon pemandu yang kurang ajar, rasa puas dapat hon pemandu yang tak faham bahasa bodoh sombong fikir dia seorang je yang nak balik rumah, memang rasa dapat kurangkan stress kalau buat macam tu
Kalau tekanan di tempat kerja biasanya aku akan makan gula-gula masam dalam kuantiti yang banyak, tak pun aku pergi toilet, ambil wudhu' kemudian solat
Tak pun aku hantar mesej jiwang-jiwang dekat si dia, tak pun aku call mama bual-bual banyak sikit, berbual benda-benda mengarut je, hehe
Paling kerap aku buat adalah menyanyi
Semua orang dekat ofis dah faham dengan perangai aku yang suka menyanyi ni sampaikan kadang-kadang bos aku tanya apa lagu baru bulan ni, boleh tak macam tu, haha sumpah comel okay
Tapi dekat ofis aku tak boleh pasang lagu ye, jadi aku nyanyi la ikut rentak aku sendiri
Lately lagu kegemaran aku adalah lagu 'Ya Sudahlah' nyanyian Bondan Prakoso
Dulu aku pernah dengar lagu ni dalam drama siri apa entah dekat TV3, jatuh cinta dengan lirik dia 'Apa pun yang terjadi, ku kan selalu ada untukmu, janganlah kau bersedih, cause everythings gonna be ok'
Lepas tu jadilah 1 peristiwa comel yang mana ketika jumpa dengan si dia, aku saja je call handphone dia untuk tahu ringtone apa yang dia letak untuk aku kan, sekali keluar lagu 'Ya Sudahlah', eh memanglah aku terus berulang kali kan nak dengar lagu ni dengan feeling konon-konon si dia tujukan lagu ini untuk aku
Tapi dengan berfikiran begini, apabila aku dengar lagu ni, tekanan kerja atau tekanan ketika menghadap trafik terus hilang, aku boleh senyum dengar dan hayati lirik lagu ni

'Satu dari sekian kemungkinan,
Kau jatuh tanpa ada harapan,
Saat itu raga ku persembahkan,
Bersama jiwa, cita-cita dan harapan'

Si dia adalah seorang yang sangat misteri dan bukan jenis yang bagi ayat-ayat jiwang dan sebagainya, tapi dia luahkan melalui perbuatannya
Jadi apabila dia letak lagu ni untuk aku, aku rasa sangat gembira dan bahagia sebab di sebalik lagu itu menunjukkan si dia sentiasa ada untuk aku untuk masa susah senang kami berdua
Selain lagu, cara aku hilangkan stress dan bersyukur dengan kehidupan aku adalah dengan pergi ke Pasar Karat Shah Alam pada setiap pagi Ahad
Pasar Karat ni dia gabung sekali dengan Pasar Pagi
Jadi mula-mula, aku pusing dulu Pasar Karat sampai aku puas, kemudian aku ke Pasar Pagi beli ikan, ayam, udang, sotong, sayur-sayuran, tempe, dan macam-macamlah
Dalam hati semacam rasa puas dapat beli semua benda tu, lepas tu balik masak sambil nyanyi-nyanyi
Bercakap pasal masak pula, sekiranya aku dalam keadaan tertekan, aku akan makan makanan pedas lebih dari biasa
Untuk pengetahuan semua, aku adalah penggemar masakan/makanan pedas
Semua benda yang aku makan mesti kena pedas, kalau sehari aku tak makan pedas, hari aku rasa hambar, lepas tu aku cenderung untuk mengunyah makanan dalam kuantiti yang banyak sebab aku tak puas tak dapat makan pedas
Kalau makan pedas, automatik hilang rasa nak marah ke, tertekan ke, memang hilang semua perasaan negatif tu
Tapi cara hilangkan tekanan dengan efektif adalah bercuti, yes!bercuti!dan itu yang aku perlukan sekarang
Lama aku tak bercuti
Aku ingin ke pantai, ku lari ke pantai kemudian teriakku, konon feeling ala-ala Cinta, kalau aku Cinta, si dia jadi Rangga la ye (ok muntah hijau)
Kalau ke pantai, cara aku bahagiakan diri sendiri adalah dengan mandi pantai, terapungkan diri, tenggelamkan badan sampai aku rasa dunia ini cuma aku sahaja penghuninya, aku bayangkan diri aku adalah 'mermaid', seronoknya kan
Selepas mandi, aku main layang-layang pula
Selepas tu, duduk piknik sambil baring tepi pantai, pandang langit, tenggelam dalam keindahan dan kecantikan ciptaan Allah yang menakjubkan
Kemudian berlari-lari tepi pantai, gelak ketawa, membayangkan sahaja dah buat aku gembira
Ish, i can't wait Mr.November to come and cheer me up, please please come faster November

3 orang pengkritik:

Unknown said...

Haha..damn funny reading ur story..singing in the car ?/gud idea to release tension when facing traffic jam..and u and ur bf was really sweet.. ^^

Nur Suhaila said...

you should try, nanti mood terus okay, nak marah pun tak jadi

Unknown said...

yup..i'm gonna try it later..maybe it works to release my tension in the jam ..^^

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com