Pages

Tuesday, September 4, 2012

.Bakal Menantu vs Mentua.


Assalamualaikum para pembaca
Macam mana cuti 3 hari sempena hari kemerdekaan?
Seronok tak?
Ada yang ke dataran merdeka melaungkan merdeka merdeka merdeka
Ada yang di atas katil sahaja
Ada yang di dalam kereta
Aku?
Dah tentulah melaungkan kemerdekaan sambil vacum rumah ;)
Selain vacum rumah, aku juga basuh baju, lipat baju, mop lantai, masak memasak
Bosan kan hidup aku ni?
Tapi sejak umur hampir mencecah 26 tahun ini, aku lebih gemar duduk di rumah sahaja
Kebanyakan masa aku dihabiskan dengan membaca novel dan buku agama (sekarang ni tengah obses membaca kisah Yakjuj dan Makjuj)
Kehidupan aku di pagi hujung minggu biasanya dimulakan dengan buat teh O panas, menonton rancangan pagi di televisyen, mengemas katil, siram pokok bunga (macam emak-emak sangat kan)
Kemudian beraya ke rumah kawan rapat seorang diri,aku jenis rajin ajak kawan-kawan lain beraya,tapi memandangkan kawan-kawan lain pun ada kawan-kawan mereka sendiri,malas aku mahu ganggu,jadi aku nekad beraya seorang diri,memang puas hati sangat sebab dapat berbual lama dengan kawan baik dan emak kawan baik
Tapi hujung minggu hari tu, perasaan teruja tu lebih dari hujung minggu sebelum-sebelum ni
Sebabnya, pada hari Ahad tu, keluarga si dia akan datang ke Shah Alam untuk hantar adik bongsu melanjutkan pelajaran di sini
Hari Khamis si dia maklum kedatangan family-nya, malam tu aku dah tak boleh tidur sebab excited sangat
Pagi Khamis aku dah survey hotel yang selesa dan cantik untuk keluarga si dia
Dengan tak sabarnya aku dah tempah 2 bilik yang aku rasa selesa untuk kedua-dua orang tua si dia merehatkan diri di sana
Hari Sabtu pula aku pening memikirkan baju apa yang sesuai dan sopan untuk keluar dengan keluarga si dia
Padahal ini kali kedua aku berjumpa dengan family si dia ni, perasaan nervous tetap ada
Maka, hari yang ditunggu-tunggu pun tiba, percayalah aku langsung tak boleh tidur dengan lena sebab super-excited kan
Tapi pagi Ahad tu, tetap aku buat rutin mingguan seperti biasa sementara menunggu si dia dan family tiba di Shah Alam
Pergi pasar tani, siang ikan, buang kulit udang, basuh ayam (macam suri rumahtangga tak?)
Dulu aku tak berapa gemar nak pergi pasar sebab busuk, malas nak siang ikan sebab hanyir, tapi lama-lama sejak aku duduk rumah sewa, minat memasak tu makin timbul
Macam-macam masakan kampung yang aku cuba masak
Ayam masak merah, ayam masak lemak cili padi, udang masak lemak, sotong goreng kunyit, kailan ikan masin, kangkung goreng belacan, sayur rebus air, ayam masak kari, ayam masak kicap, ikan singgang, sambal ikan, tomyam, sup, eh macam-macam la
Dan, setiap hari aku akan bawa bekal ke pejabat ye, memang puas hati dapat makan masakan sendiri
Okay okay berbalik kepada cerita asal
Sambil buat kerja rumah, hati memang tak tenang, debar sepanjang masa
Sekitar jam 4 petang, si dia cakap dia dan family hampir sampai ke rumahku
Bertambah debaran di dada aku ni
Selepas bersiap, aku turun tunggu si dia datang ambil aku di rumah
Nampak je kereta si dia, terus rasa nak pecah jantung aku ni
Masuk je kereta, abah ada di dalam kereta, ringan je mulut aku tanya, 'Pak cik dah lama sampai?Tadi pergi Sogo ke?'
Abah dengan sangat comel menjawab pertanyaanku dengan malu-malu
Mama dan adik-adik perempuan yang lain, naik kereta dengan Abang Long, tunggu kami di Tesco
Sampai je di parking Tesco, aku keluar dari kereta terus buka pintu kereta Abang Long bersalaman dengan mama
Dengan ringan mulut aku bertanya itu ini kepada mama
Kemudian kami ke hotel untuk check-in supaya abah dan mama dapat solat dan bersihkan diri
Lepas check-in, aku ingatkan Izzuan hantar aku balik rumah, sekali mama dan adik-adik perempuan ajak aku duduk dengan mereka sekali
Berdebarnya jantung aku ni
Jadi, yang perempuan duduk sebilik, yang lelaki duduk di bilik lain
Sepanjang berada di dalam bilik dengan mama, aku rasa sangat selesa, aku tak rasa janggal sebab aku orang luar ke, aku rasa macam dah lama kenal dengan keluarga si dia ni
Macam-macam kami borak, dari cerita pasal aku, sampailah cerita pasal pergi haji dan umrah
Ada 1 benda yang aku buat mungkin buat mama terharu
Selepas solat asar, aku salam dan cium pipi mama
Mama cakap sejuk perut ibu mengandung dapat anak macam ni, alhamdulillah, terharu sangat dapat pujian macam tu
Terus mama tanya, mama kandung kerja apa, ayah kerja apa,selalu tak belajar agama
Aku cakap dulu-dulu ada la belajar agama sikit-sikit masa sekolah dulu
Yela, Johor kan wajib bersekolah agama sebelah petang, alhamdulillah, aku sekolah sampai darjah khas iaitu sekolah agama selepas darjah 6, faham tak?
Paling comel, siap keluarkan tudung minta pendapat dekat aku samada sesuai ke tidak dengan baju yang mama nak pakai untuk pendaftaran si adik bongsu esok
Memang sebiji macam mama kandung, kalau aku balik Muo, mama kandung nak pergi pasar pun akan tanya sesuai ke tak baju, cantik ke tak, jadi mama si dia banyak mengingatkan aku dengan mama kandung yang berada di Muo
Alhamdulillah, aku bahagia sangat dapat spend masa dengan mama
dari pukul 4 petang sehingga 7.30 malam kami berbual
Mama dah pakai kain telekung nak solat pun, sempat lagi berbual-bual dengan aku
Memang aku lupakan si dia terus, khusyuk berbual dengan mama
Kemudian kami keluar makan beramai-ramai, sumpah dah rasa macam menantu sebab aku sangat selesa
Esoknya pula, aku teman si dia shopping makanan dengan adik bongsu, aku pula yang sibuk tanya adik bongsu nak beli makanan apa, suruh beli itu ini, si dia pula tolong tolak troli je, memang rasa bahagia sangat la time tu
Masa hantar adik bongsu balik hostel pun, adik dia ajak aku masuk dalam bilik sebab nak tunjukkan keadaan dalam bilik, memang dah macam adik sendiri pula
Tapi kalau adik sendiri, aku membebel dengan lebih lagi..hahaha
Inilah masa depan aku lebih-lebih lagi aku akan pindah duduk di Kemaman selepas berkahwin
Mungkin aku dibesarkan dengan melihat betapa sayang dan kasihnya mama melayan mentua iaitu arwah Tok Mak
Aku dibesarkan di rumah arwah Tok Pak, kami sekeluarga duduk di tumah arwah tok atas permintaan tok sendiri
Aku tengok mama cabut uban arwah Tok Mak, ketip kuku arwah Tok Mak, picitkan badan arwah Tok Mak, berbual-bual dengan arwah Tok Mak, sikit pun mama tak mengeluh
Mama pun selalu pesan dekat aku, nanti kalau dah kahwin, tak kiralah ibu mentua atau bapa mentua, mereka tetap keluarga, jangan ada perbezaan layanan, anggap mereka ibarat keluarga kandung
Semasa arwah Tok Mak sakit pun, aku tolong guntingkan rambut Tok Mak, korekkan telinga Tok Mak, mandikan Tok Mak, sampaikan Tok Mak buang air besar pun aku setia duduk di sebelah Tok Mak dan tolong Tok Mak beristinjak samada di qubul atau dubur
Jadi, aku memang suka melayan kerenah orang tua, aku suka melayan dorang bercakap, ada je benda yang menjadi topik perbualan
Kepada si dia, kalau jodoh kita panjang, awak tak perlu risau ye, saya akan sayangkan emak awak macam saya sayangkan emak saya sendiri
Lagi pun, suatu masa nanti saya pun bakal jadi emak, saya pun tak nak anak menantu saya layan saya kasar-kasar, jadi saya faham perasaan emak awak
Awak tahu tak, saya sangat terharu tengok pengorbanan awak untuk keluarga awak
Sentiasa ingat, jangan belakangkan keluarga awak demi saya atau kerjaya awak
Saya pun terharu tengok pengorbanan awak untuk saya
Saya terharu dengan layanan emak awak kepada saya, ibarat anak sendiri
Terima kasih sebab beri saya peluang untuk kenal emak awak dengan lebih rapat lagi
Sampai sekarang

4 orang pengkritik:

mazelina punye bLog said...

teruja bace...happy 4 u girl...moga terus menikmati kebahagiaan itu...amin (^_^)

Nur Suhaila said...

thanks mazel..aku pun macam tak percaya je lagi :)

Anonymous said...

Nice story of life..keep it up..love to read it .. ^^

Nur Suhaila said...

hai, thanks for reading my blog :)

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com