Pages

Tuesday, September 11, 2012

.Selamat Hari Lahir Suhaila!.


Assalamualaikum September :)
Pejam celik pejam celik, kejap sahaja September menjengah kita semua
Untuk aku, kedatangan September sentiasa ditunggu-tunggu memandangkan hari lahirku jatuh pada 8 September :)
Tahun ini, aku merasakan betapa sudah matangnya umur aku, 26 tahun ye
Kalau orang dulu-dulu, anak dah 5-6 orang kan, tapi aku masih lagi bujang
Si dia selalu pujuk aku dengan mengatakan umur hanya ada pada angka, orang lain tak tahu pun, aku masih lagi pergi ke butik dan dipandang sebagai pelajar universiti, alhamdulillah, inilah kelebihan mempunyai ketinggian 150cm ;)
Tapi lately semua cakap aku dah matang, penampilan aku, cara aku bercakap, badan aku, semuanya dah jadi wanita, siap cakap aura nak kahwin nak datang dah, eh mandai-mandai je kan, padahal tak tahu lagi bila tarikh nikah tu
Tarikh lahirku yang jatuh pada hari Sabtu minggu lepas, disambut dengan kenduri kecil-kecilan dan marhaban di rumahku di Muo
Seawal pagi lagi, aku sudah bertolak pulang ke Muo
Sampai sahaja di rumah, alangkah terkejutnya aku apabila terpandangkan sebuah khemah elok terpasang di halaman rumah
Terdetik juga di dalam hati yang ni kenduri atau majlis bertunang ni kan
Masuk lak perkarangan rumah, dah dengar riuh-rendah di dapur, kemain lagi sibuk kopek kulit kerang, potong ayam, siang ikan
Pergi ke ruang tamu, amboi kemain lagi bunga segar, tapi itu dah biasa memandangkan mama penggemar bunga segar, jadi setiap minggu rumah kami penuh bunga segar
Macam biasa, tugasku apabila pulang ke rumah adalah mengemas rumah, menyapu sampah, menyusun atur kedudukan perabot di rumah dan sebagainya
Nak masuk ke dapur, cuma sekali sekala sahaja, yela, mama meminta beberapa orang pekerjanya untuk tolong sediakan juadah untuk kenduri, jadi aku cuma mampu tolong merasa makanan sahaja..haha
Mama ketika itu tiada di rumah, biasalah mesyuarat persatuan, ayah pun sibuk beli barang-barang masakan yang kurang dengan si kembar
Aku pun bertanyakan kepada adik, ramai ke jemputan, adik kata mama jemput 1 taman, siap jemput tetamu VVIP lagi
Ok, sekali lagi hati bertanya ni majlis tunang atau kenduri doa selamat ni?
Tepat pukul 1.00 petang, mama sampai di rumah, sampainya mama terus sahaja bagi pelukan dan ciuman hari lahir kepadaku
Kemudian ayah dan si kembar pulang dari membeli-belah, terus sahaja si kembar salam dan cium pipi sambil ucap selamat hari lahir
Sungguh bahagia perasaan ini, duduk di rumah ketika hari lahir, rasa sangat disayangi
Dalam pukul 5.30 petang, sampailah tetamu pertamaku, rakan seperjuangan ketika menuntut di UTHM, Cdomp dan Emma
Sebenarnya aku sangat terharu dengan kedatangan mereka berdua, lama tidak ketemu sama kereka, kali terakhir 2 tahun lepas ketika aku ke Parit Raja
Sejurus selepas rakanku sampai, tetamu VVIP mama pula sampai
Macam biasalah kan, perbualan politik memang topik utama kalau datang ke rumah ni
Jadi kami macam biasa, tetap meneruskan suapan roti jala cicah kari ayam, nasi lemak sambal udang dan ayam goreng berempah serta sirap bandung, eh memang meleleh air liur membayangkan kesedapan nasi lemak resepi mama tercinta
Selang beberapa minit, datanglah kawan-kawan persatuan mama, masa tu memang dah meriah la kan
Orang taman pun mula datang ke rumah untuk menjamu selera
Selepas maghrib, marhaban dari pihak perempuan datang menbanjiri perkarangan rumah
Alunan puji-pujian kepada Nabi Muhammad S.A.W bergema di setiap ruang rumah
Nyanyian merdu 99 nama Allah memenuhi segenap ruang di rumahku
Terasa sebak dan bahagia kerana pertama kali hari lahirku disambut dengan penuh keislaman
Usai pihak perempuan makan selepas marhaban, datang pula pihak lelaki bagi meneruskan marhaban di rumahku
Aku ketika itu, bersama adik perempuan, sibuk di dapur menolong mama tambah hidangan yang kurang
Dah lama tak rasa suasana begini
Kalau dahulu ketika kecil, arwah Tok Pak rajin buat kenduri, dan paling merapatkan kami sekampung, makanan dihidangkan di dalam dulang dan dimakan sama rata
Selepas arwah Tok Pak meninggal, jarang lagi dapat rasakan suasana kenduri begitu lagi
Selepas pihak lelaki pulang, datanglah saudara-mara memenuhi khemah
Anak angkat mama dan ayah yang tersangat ramai turut datang ke rumah pada malam hari tu
Paling comel, kawan-kawan si kembar turut datang ke rumah dan menyertai para tetamu memeriahkan kenduri tersebut
Tak sangka kejap sahaja dah besar si kembar tu, siap ada kawan-kawan lagi datang rumah, tak boleh terima kenyataan apabila si kembar sudah akil baligh dan lebih besar dariku, rasanya baru sahaja aku buatkan susu si kembar, tidurkan si kembar, mandikan si kembar,haih cepatnya masa berlalu
Dan Si Dia, walaupun sibuk dan jauh di Kemaman sana, terima kasih di atas ucapan hari lahir serta doa untuk saya
Pada umur 26 tahun ini, aku tak perlukan hadiah atau sambutan di restoran mewah, apa yang aku mahukan cumalah dapat bersama dengan keluarga, rakan-rakan dan Si Dia tercinta dan doa dari mereka
Sesungguhnya aku sangat bersyukur diberikan peluang oleh Allah Taala untuk kehidupan selama 26 tahun ini
Aku bersyukur dikurniakan keluarga yang sangat meriah walaupun kami cuma berenam
Aku bersyukur dikurniakan mama dan ayah yang sangat memahamiku
Aku bersyukur dikurniakan adik-adik yang saling mengambil berat antara satu sama lain
Aku bersyukur dikurniakan sahabat yang sentiasa ada denganku tanpa mengira susah dan senang
Aku bersyukur dikurniakan seorang lelaki yang penyayang dan mengambil berat keadaan diriku
Walaupun mungkin aku tidaklah sekaya, secantik, sepopular mana-mana perempuan, tetapi aku tetap bahagia dengan kehidupanku sebagai perempuan sederhana
Terima kasih Ya Allah di atas segala kenikmatan-Mu :)

2 orang pengkritik:

...miSS fAi... said...

opppppsss, selamat hari lahir su!!! moga hidup sentiasa diberkati Allah. amin amin amin!!!

Anonymous said...

Happy Birthday and nice Islamic Birthday Event ..^^

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com