Pages

Thursday, May 17, 2012

Bukit-bukit lama-lama jadi gunung


Assalamulalaikum

Kalau ada yang perasan, setiap kali mahu membaca belog aku ni, mesti kena masukkan userid password bagai kan
sebab aku hadkan pembaca aku ni cuma di kalangan para penulis belog
bukan apa, aku dapat tahu, ada la sekumpulan lalat kecil ni, rupa-rupanya terjumpa belog aku ni, dan kerap membincangkan apa yang aku tulis di sini
lama-lama aku fikir balik, tak perlu la aku nak hadkan apa yang aku tulis ni, sebab semua orang punyai hak untuk menyatakan apa yang dirasa, kebebasan bersuara kan
selagi tak mendatangkan mudarat, tak salah untuk luahkan apa yang dirasa ada orang rasa dengan bercakap depan-depan, masalah akan selesai, dia puas hati tapi dia tak sedar mungkin ada yang tak boleh terima dengan apa yang disampaikan tu ada orang lebih senang untuk menulis samada di surat, sms, atau juga belog
mula-mula mungkin sukar untuk menerima, tapi apabila diulang baca, mungkin ada betul, mungkin ada salah
jadi di sini, aku terus buka belog ini untuk umum
persetankan apa cakap-cakap kosong orang lain sebab manusia akan sentiasa bercakap, baik pun mengata, jahat pun diumpat juga
jadi yang penting kita, keluarga, kawan-kawan dan pasangan hidup kita yang kenal kita, dan kita pun bukan orang asing dalam kehidupan seharian mereka

ok, berbalik kepada topik asal mengenai aktiviti hujung minggu aku yang lepas
kali terakhir aku mendaki adalah pada hujung bulan Januari 2011
selepas 1 tahun lebih tak mendaki gunung atau bukit, hujung minggu lepas aku ikut kawan-kawan sekerja aku mendaki bukit kutu
bagi aku, dah tak layak digelar bukit lagi, tapi lebih layak dipanggil gunung
sebelum mula mendaki, kami sarap dahulu di RNR Sg.Buloh
menu pagi aku adalah nasi goreng + telur sebab perut lapar yang amat
selesai bersarapan, kami terus gerak ke Kuala Kubu Bharu
sampai sahaja di sana, tanpa berlengah lagi, kami terus mendaki
di awal pendakian, di antara Checkpoint 1 dan 2, aku rasa oksigen tak sampai dekat otak aku
dengan keadaan tercungap-cungap, aku berhenti sebentar, kawanku Adibah mula mengurut belakang leher, saat tu aku rasa nak pengsan dan mahu turun semula ke bawah
akhirnya, terburai segala isi perut di situ, telur, nasi, lobak, kacang, eh memang terkeluar semua tanpa sempat dihadam
selepas puas muntah, dan bibir kembali merah, kami teruskan pendakian dan kemudian sekali lagi, aku mengeluarkan isi perut dengan jayanya, kali ini lebih banyak dari sebelumnya dan selepas muntah, aku pitam pula
selepas minum 100+ dan mentos, aku rasa tenaga aku kembali aku mendaki dengan penuh tenaga dan semangat
daki daki daki, selepas 4 jam, sampai juga kami di puncak
rasa nak menangis sebab banyak sangat rintangan
bagi aku, trek ke Bukit / Gunung Kutu ni, memang sangat menarik sebab kami perlu merentasi sungai, cerun dengan kecondongan 70% tanpa tali, lalu batu-batu besar yang bentuknya macam kapal angkasa, semua ni memang tak akan dapat kalau aku tidur terbaring sahaja dekat rumah
perjalanan turun pula, agak mencabar memandangkan hujan turun dengan agak lebat ketika itu
aku memang menggelongsor turun, dah tak berdiri, aku duduk sambil menggelongsor, bila lagi kan nak buat macam tu
akibatnya kaki aku melecet =.=
tapi pengalaman ni memang tak akan aku perolehi di mana-mana, dan aku bersyukur ketika berada di puncak bukit, sambil menghirup udara segar gunung, kabus sejuk menghempas ke muka kami
Ya Allah, sungguh indah ciptaan-Mu, betapa kerdilnya aku ni sebagai seorang manusia
dan dari puncak tu, boleh nampak empangan di situ, lembah-lembah dan gunung Rajah kalau tak silap aku
selepas ini, insyaAllah kami ke Gunung Angsi pula
pastikan stamina cukup dan tak makan pagi berlebihan


0 orang pengkritik:

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com